Dypingskollen og Snaukollen (30.07.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Dypingskollen (587m) 30.07.2016
Snaukollen (661m) 30.07.2016
Snaukollen Sørvest (654m) 30.07.2016
Visits of other PBEs Dypingskollen (584m) 30.07.2016

Dagens mål var kollene Dypingskollen og Snaukollen i Finnemarka. Som med så mange andre turmål i Finnemarka, er det flere veier inn til målet. Jeg valgte å ta bilen inn Damtjernveien fra Åmot. Man må betale 30 kroner i bommen nede ved Åmot. Det er en automatisert bom, med tilsynelatende bare kortbetaling. Jeg kjørte helt inn til bommen ved Kolbjørnsrudtjern. Der var det ubønnhørlig over til apostlenes hester. Jeg hadde bestemt meg for å ta Dypingskollen først, for den hadde jeg minst forhåpninger til. Det var en forholdsvis grei vei helt opp til toppen. Jeg fulgte Dypingskollveien helt til det tok av et gammelt traktorslepe på nordsiden, som skulle gå helt til topps. Jeg fant den gamle traktorveien, antageligvis anlagt i forbindelse med tømmerhogst på kollen. Veien var i ferd med å gro igjen, men det var mulig å følge den helt til topps.
Utsikten på toppen var som ventet ikke all verden, men senere på turen så jeg et felt på sydsiden av kollen hvor det så ut til å være mulighet for litt utsikt. Hadde jeg visst det da jeg stod på toppen, hadde jeg nok lett litt mer enn jeg gjorde. Dypingskollen blir uansett ikke første kanin opp av hatten når jeg skal foreslå fine turmål.
Turen ned ble i stor grad samme trasé som opp, og for å komme til Snaukollen kunne jeg egentlig gå helt tilbake til bilen og gå en blåmerket sti derfra. Men jeg følte ikke for å gå enda en sti fram og tilbake, så jeg tok skiløypa fra Dypingskollveien til Daletjernet. Derfra fortsatte jeg å følge traséen til skiløypa til den krysset den blåmerka turstien som går mellom parkeringa ved Ulevann og Knivedalen. Den stien går over Snaukollen / Knivfjellet, så jeg fortsatte på den. Det var ikke langt opp til toppen, men de siste hundremeterne er en skikkelig kneik. Stien opp er bra, så det er ikke egentlig noe problem. Toppen av kollen har to separete topper, Snaukollen og Knivfjellet. Begge toppene bør besøkes når man er oppe, for de har utsikt i hver sin retning. Den sydligste og laveste toppen, Snaukollen, har fantastisk utsikt vestover utover Skotselv og Holtefjell. Nordover kan man se til Norefjell herfra. Den nordligste og høyeste toppen, Knivfjellet, har tilsvarende fantastisk utsikt østover. Store deler av Finnemarka, fra Glitre og sørover, er synlig fra toppen. Jeg fikk også skrevet meg inn i gjesteboka som ligger på toppen, før jeg begynte tilbakeveien til bilen. Det ble en grei tur på god sti forbi Knivesetra og tilbake til parkeringsplassen ved Kolbjørnsrudtjern.
I motsetning til Dypingskollen vil Snaukollen / Knivfjellet plasseres høyt på en liste over fine turmål i Finnemarka.
Totalt var turen 11,5 kilometer og tok 3 timer og 20 minutter.