Slokefjellet (30.07.2016)

Written by Bastolen (Bjørn André Stølen)

Ascents Hogdehornet (523m) 30.07.2016
Kråkhornet (861m) 30.07.2016
Kvitegga (1,112m) 30.07.2016
Slokefjellet (813m) 30.07.2016

Startet dagen med å parkere bilen ved Stigedalshytten, og gå inn til Movatnet. Gikk opp mot Lemmane, videre til Slokefjellet. Herifra gikk det litt på lykke og fromme videre opp mot Kvitegga, men det løste seg ganske greit. På toppen møtte jeg harepus, som så ut som å bo på toppunktet. Etter toppen gikk jeg bort til pkt 1071m, og ned mot Sloka. Dette var et særdeles dårlig valg med mye bregner som skjuler uante farer, busk og kratt ble det mer av lenger nede. Til ettertanke hadde det antageligvis vært bedre å gå tilbake til Lemmane før jeg tok peiling mot Kråkhornet. Turen opp mot Kråkhornet sier seg ganske greit fra Ingriddalen, litt mye myr, og litt hard stigning til å begynne med, men forholdsvis lettgått mot toppen. På vei ned fra Kråkhornet ble jeg nok litt for opptatt av de mange kongeørnene (minst 5 stk.) jeg møtte, for jeg forvillet meg på nytt inn i bukkemark på vei ned til bilen, jeg kom nord om Villevatnet, men fikk med meg Hogdehornet som plaster på såret, før jeg havnet inn i mer villniss på vei ned til bilen.
Oppturene var flotte, mens nedturene ble av de heller dårlige. Flott turvær lett overskyet, med enkelte regnbyger (ikke til å bli mer våt av enn det jeg produserte selv).