Krykkjetelling inkludert Fuglefjellet og Hambergfjellet (25.06.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Fuglefjellet (411m) 25.06.2016
Hambergfjellet (440m) 25.06.2016

Det var en strålende morgen i Revdalen, noe som trengs for å gjøre tellinger så jeg gjorde meg klare for telling av krykkjereir på storrunden som går over fuglefjellet, Hambergfjellet og ned i glupen før vi går tilbake til Revdalen. Fredrik og Hallvard var også med for å telle lomvi og polarlomvi. Første stopp var tellepunkt 13.1 på fuglefjellet der vi så flere gummibåter med cruiseturister på sjøen 400 m under oss. Det var så varmt at jeg gikk kledd i kun ullundertøy, jakka og bukse måtte av. Jeg gikk opp om toppen på fuglefjellet da vi fortsatte tellerunden mot Hambergfjellet. Det ble sen lunsj på toppen av Hambergfjellet i sola, og da fikk vi uventet besøk av to av personellet samt hunden Laban fra Bjørnøya meterologiske stasjon. Etter lunsj fortsatte vi med tellingene i glupen som er en dyp kløft mellom Hambergfjellet og Alfredfjellet der tusenvis av fugler hekker. Ingen tegn til liv i polarrevhiet i Glupen i år. Etterpå var det bare å sette kursen tilbake til Revdalen etter en lang men fin dag ute i felt.

Upåklagelig utsikt fra tellepunkt 13.1 på Fuglefjellet. To gummibåter med cruiseturister kan skimtes nede på sjøen