Miseryfjellet og Antartic (25.07.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Revdalen (114m)
Endpoint Revdalen (133m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Antarticfjellet (360m) 25.07.2016
Miseryfjellet (536m) 25.07.2016
Skuld (454m) 25.07.2016
Verdane (462m) 25.07.2016
Visits of other PBEs Russehamna (2m) 25.07.2016

Det nærmet seg slutten på feltsesongen på Bjørnøya, og endelig fikk jeg anledning til en tur på Bjørnøyas høyeste fjell, Misery og de tre toppene Urd, Verdane og Skuld som er oppkalt etter de tre norrøne skjebnegudinnene. Jeg gikk fra hytta i revdalen langs brinken nordover for å ta posisjon på en del polarmåkereir som vi manglet gps posisjon på, og hadde fått lov til å fortsette videre til Misery etterpå. Været var bra selv om toppen av Misery lå inntullet i skyer da jeg så den fra Sørhavna. Brukte noe tid på registrering av reirene, og møtte på mange aggressive polarmåker som ikke ville ha meg i nærheten av reiret. Etter å ha registrert de siste to reirene i Norskehavna fortsatte jeg videre nordover til Russehavna der Meterologisk institutt har en velferdshytte. Nå hadde skyene forsvunnet fra Misery og jeg krysset fingre for at det kom til å holde seg slik en stund til. Gikk til foten av Misery og fulgte den sørlige ryggen opp langs skrekkjuvet. Her er det masse fugleliv å beundre på veien. Hekker snøspurv, teist, alkekonge, lunde, havhest, krykkje og polarmåke her. Så også en Polarrev som løp i full fart opp lia. Skyene kom dessverre sigende på igjen så innen jeg var på toppen av Urd lå den innhyllet i tåke. Fra Urd gikk jeg ned til osten som lå under tåka før jeg fortsatte til Verdane og tilslutt Skuld i tåke. Da jeg kom ned fra Skuld forsvant selvfølgelig skyene fra Misery, så det var veldig dårlig timing på bestigningen. Jeg gikk oppgangsdalen ned fra Misery, hadde aldri gått der før, men er en stor steinur, så er nok ikke den fineste veien ned. Gikk via de nedlagte blyglansgruvene på nordsiden av Antartic og over Antarticfjellet tilbake til Revdalen. Var innom revehiet på sørsiden av Antartic der jeg hadde sett en polarrevunge tidligere i sommer, men nå var det ikke tegn til liv, men masse fuglerester lå utenfor så det er nok enda i bruk. Var tilbake i leiren rett før kl 22, totalt ni timer på tur inkludert kartlegging av reir. Da var alle de 7 høyeste fjell på Bjørnøya besteget denne sesongen også:) For bra kart over Bjørnøya klikk på linken og søk på Bjørnøya http://toposvalbard.npolar.no/.

Polarmåkeforeldrene i Sørhavna var ikke særlig begeistret for å få besøk...
Meterologisk institutt sin hytte i Russehavna med Miseryfjellet i bakgrunnen
Alkekonger som hekker i steinura på Miseryfjellet
Utsikt fra Urd, Ellasjøen og havet i det fjerne, ellers litt mye skyer
Utsikt fra Verdane sørover mot Urd
Skydekket forsvant selvfølgelig straks jeg hadde gått ned fra Skuld
Sørlige delen av Bjørnøya med Antartic, Alfred, Hamberg og Fuglefjellet sett fra toppen av Oppgangsdalen
Blyglansgruvene med Misery i bakgrunnen
Utsikt nordvestover fra Antarticfjellet
Campen i Revdalen

Det var spesielt.

Written by Osten 29.07.2016 23:30

Hvordan har du kommet deg dit?

Sv: Det var spesielt.

Written by Sola19 30.07.2016 11:17

Jeg har vært feltarbeider for norsk polarinstitutt på Bjørnøya i 7 uker i sommer:)