Heimdalshøe (28.07.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Heimdalshøe (1,842m) 28.07.2016

På vei hjem fra Stryn stoppet jeg for å ta denne lette kommunetoppen tenkte jeg, men det var lenger enn det så ut som på Norgeskartet!

Valgte stien til Brurskardtjønne. Det var en parkeringslomme 100 m sør for stistart. Stien var et slags traktorspor og var egentlig litt våt. Ikke noe problem med goretex, men det ble mye tørrere når det flatet ut mot tjønna.

Det flater ut og jeg ser Brurskardtjønne og også toppen bakerst litt til høyre for den dominerende 1732-toppen.

Rundet på høyre side og valgte en rygg i retning toppen for å unngå myrer og vier. Fint å gå der. Anså to ruter som likeverdige og tok derfor opp den ene og ned den andre. Begge ruter hadde innslag av blokkmark, men alt i alt synes jeg returen var finest. Fra 1550 moh og nedover var det flotte gress og mosevoller å gå på!

Heldigvis var det ikke blokkmark på toppen av fjellet slik jeg hadde fryktet, men passe små stein med mose som satt fast.

Selfi på toppen
Mot Knutshøe, Gjende og Besseggen

På vei ned kom jeg inn i et stort felt med blokkmark (steiner 0.5 m til 1 m store) på 1640 moh, så det kan lønne seg å holde enda nærmere 1732-toppen enn jeg gjorde. Navigerte mot høyre og kom på gress igjen.

To pauser, hver på knappe 15 minutter. Kun fotopause på toppen. Fint vær med litt sjenerende vind. Flere regnbyger suste forbi rett sør for meg, men opphold og mye sol på meg. En turbotur for å komme frem i tide. Spiste middag på Fagernes og var i Asker kl 23.