Nesset/Rauma: Kjøvskartinden (28.07.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Parkering Kavli sæter (460m)
Endpoint Parkering Kavli Sæter (460m)
Ascents Kjøvskartinden (1,552m) 28.07.2016

Våknet til strålende vær på Vaksvikfjellet selv om værmeldingen hadde antydet torden og bygevær. Det skyet mer til utover formiddagen. Det var allikevel kun lettskyet og varmt og deilig vær da vi parkerte på Kavli sæter i tolvtiden. Planen ble lagt og besto av matøkt sammen med Vinjar og Ove før jeg skulle jeg sette av gårde mot Kjøvskartinden. Jeg skulle møte opp med Ove og Vinjar på veien et sted på returen.

Hadde en flott og rolig tur oppover og været var helt supert. Fulgte etter hvert et tråkk som gikk av stien mot Husnebba. Denne kom inn på en tidvis merket rute mot Kjøvskaret. Jeg tok etter hvert av fra tråkket og brøt meg på en bratt grasbakke for å komme opp på selve ryggen opp mot Kjøvskartinden. Fra ryggen og opp til topps var det stort sett ur og Stein men helt greit å gå. Fikk nydelig utsikt på toppen men tok ikke lange pausen da det kom en liten byge sigende etter hvert. Møtte opp med Ove og Vinjar nede på de myrlendte områdene ca en km før sætra. Her fikk vi oss en god matpause før Ove fortsatte mot Kjøvskartinden og jeg og lillegutt satte kursen tilbake mot bilen igjen. Det ble ikke til at vi plukket med Storaksla sjølv om det var fristende. Vi brukte lang tid på returen, men til gjengjeld fikk Vinjar gått det meste selv og det var stas ! Mye hester å bli kjent med nede på sætra som var fryktelig nyskjerrige og mye små bekker hvor vi kunne kaste stein :-)

Etterpå kjørte vi tilbake til Isfjorden og parkerte bilen hjemme hos Peakbookvenn Jan Petter Vad og familien for å vente på at Ove skulle joine oss.

innmarsj fra parkeringa mot Kavli Sæter
Mot Morgådalstindane
Mot Kyrkjetaket
På veien opp ryggen mot Kjøvskartinden får man flott utsikt ned mot Kavli Sæter og Isfjorden
Mot Husnebba, en fin liten 100 pf som burde vært besøkt og Morgådalstindane bak
Ryggen nordover fra Kjøvskartinden mot Vasstindan
Melkallen, en fin liten sak øst for Kjøvskartinden - pf 435!