Syltraversen (27.07.2016)  5

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Nedalshytta (780m)
Endpoint Storsylen (1,762m)
Storsylen S1 (1,638m) 27.07.2016
Storsylen S2 (1,562m) 27.07.2016
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 27.07.2016
Hadde lenge ønsket å gå Syltraversen, men har ikke funnet veldig gode beskrivelser av turen. Det beste viste seg å være Ut.no sin beskrivelse. Hadde ellers sett diverse beskrivelser fra andre med både tau og rappelering så var litt usikker. Ser jeg har bomma litt på ruta, men fått med det meste av traversen. Starta fra Nedalshytta og inn mot Storsola. Ved reingjerdet kom jeg over skilt til Storsola og merka løype så fulgte selvsagt det. Ser i ettertid at jeg skulle ha fortsatt og så gått opp på baksiden av Storsola, men sånn er det når man ikke studere kartet godt nok. Kom opp til grenserøysa og snudde der og fulgte så eggen mot Storsylen. Greit å gå de fleste stedene, men litt luftig enkelte steder. Vanskligst er de siste 200 metrene før Storsylen og partiet ned fra Storsylen. Det absolutt vanskligste punktet er klyvepunktet de siste 10m før Storsylen, her er det luftig og bratt. Ser flere anbefaler sikring her og med god grunn. Det går å klyve uten sikring, men da skal man ha gjort dette litt før tror jeg. Var litt langt mellem takene på det bratteste. Det er nok de 4-5 første metrene som er utfordrende da dette partiet er loddrett. Resten gikk greit. Ganske kvass egg et stykke nord for Litj Sylen og, men ikke vanskelig å ta seg frem. Her er det ikke stup på sidene bare bratt. Når jeg kom til enden av traversen skrådde jeg jeg ned mot elva i dalbaunnen og sikta mot stien som kom fra Sylstasjonen. Kom ned omtrent der reingjerdet starter. Kanskje lurt å holde seg litt lengre mor nord da det var ganske bratt i starten av nedstigninga. En herlig og spennende tur når været er på lag. Absolutt fordel at det er tørt når man går denne turen. Litt surt å bomme på noe av traversen, men får ta hele en annen gang, dette alternativet ble nok noen km kortere.
Fra starten ved Nedalshytta
Litt av dagens mål i sikte
Trapp over reingjerdet, her burde jeg ha gått over og fortsatt og ikke tatt til venstre
Grenserøysa på Storsola
Deler av traversen med Storsylen i midten
Mot Syltjønna fra traversen
Oppstigninga mot Storsylen
De siste par hundre meterne mot Storsylen
Ned det siste klyvepartiet før toppen
Østsida av toppen av Storsylen
Mot Litj Sylen
Litj Sylen mot Stor Sylen
En kjærlighetserklæring i snøfonna på Svensk side
Siste del av traversen
Fra et skar over Syltjønna
Halveis ned siste nedstigning. Stien fra Sylstasjon kommer over elva ca midt i solfeltet.