Tur til Bergsfjellet Øst (27.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Nørre Skakadalsv. v/Vårheim (671m)
Endpoint Samme (671m)
Ascents Bergsfjellet øst (1,427m) 27.07.2016
Gråværsdag og grunnet andre gjøremål kun tid til kort tur. Bergsfjellet Øst ser vi rett mot fra hytta, men hadde ennå ikke vært der, så avgårde..Kjørte inn N Skakadalsvegen(bompenger) rett ved bensinstasjonen i Vang og parkerte i krysset mot Vårheim. Fulgte V-merket sti merket Uksestigen, men da denne begynte å gå nedover til og med i gal retning mistet jeg tålmodigheten og tok stiløst inn i skogen, i mere riktig retning. Kom inn igjen på stien på ca 900 moh. Frodig li langt stykke oppover her, stien førte i sørvestlig retning til venstre oppover fjellsiden til et relativt markert skar, deretter svingte stien i nordlig retning opp siste stykket av toppryggen. Fin utsikt mot Vang, inntil tåken gjorde seg mer og mer gjeldende.
Utsikt mot Vang; så kom tåken..
Høyeste punktet

Ned samme vei, men fulgte nå merket sti hele veien, det hadde ikke blitt så veldig stor omvei å følge denne på oppturen, viste det seg...Under bedre vær og siktforhold er Bergsfjellet utvilsomt et fremragende utsiktspunkt både mot Vang, Vangsmjøse og den bratte nordsiden av Grindafjell m.m.