Nautgardstinder og Nubber (30.03.2016)

Written by KarenM (Karen Magnhild Kleiven)

Ascents Austnubben (2,049m) 30.03.2016
Aust for Austnubben (2,020m) 30.03.2016
Nautgardstinden (2,258m) 30.03.2016
Austre Nautgardstinden (2,194m) 30.03.2016
Stornubben (2,174m) 30.03.2016
Veslnubben (2,055m) 30.03.2016

Årets påsketur ble en uke for sent, da jeg og Erling bestemte oss for å gå Nautgardstindene og Nubbene den 30.mars. Det var et skikkelig knallvær, og rundt klokka 9 gikk vi fra Hindsætre oppover bakkene mot Hindflye i retning Nautgardstinden. Føret var hardt og fint, så det gikk fort oppover Hindflye. Vi holdt til høyre for Russli-Rundhøe og siktet oss direkte på Nautgardstinden.

Erling i godt driv over Hindflye.
Utsikt over dagens turmål. Nautgardstinden til venstre og Austnubben til høyre.
Siste bakken opp mot Nautgardstinden.

Noen timer senere stod vi på toppen av Nautgardstinden. Tanken var egentlig å ta Nautgardsoksle også, men av tidsmessige grunner valgte vi å droppe den. Etter en god matpause gikk vi ned fra Nautgardstind og rente oss bortover på Austre Nautgardstind, Stornubben, Veslnubben og avsluttet med Austnubben. Vi beholdt skiene på hele turen bortsett fra på Austnubben, der vi bar de både opp og ned pga. lite snø.

Fra Austre Nautgardstinden mot Nautgardstinden
Ned fra Austre Nautgardstinden. Nautgardsoksle bak til høyre.
Utsikt fra Austnubben mot Stornubben og Veslnubben.

Etter siste topp returnerte vi på hard og fin snø over Hindflye og ned samme vei som vi kom. Etter ca. 9 timer på tur var vi framme ved bilen ved Hindsætre.

En veldig fin dagstur på ski der man enkelt får med seg mange topper på samme tur.