Mukampen - ruvende "kuppel" i Huldreheimen (26.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Mukampen parkeringslomme2 (1,035m)
Endpoint Samme (1,035m)
Ascents Mukampen (1,745m) 26.07.2016
Visits of other PBEs Ridderspranget 26.07.2016
Mukampen parkeringslomme2 (1,035m) 26.07.2016 14:20

Hadde sett Mukampen som en ruvende "halvkule" både fra Blåhøe og fra Trollhøe og med primærfaktor på over 900 m hadde denne blitt til et forlokkende mål de siste dagene. Grått og regnfullt ved kjøring fra Vang, håpet på bedre vær i nordøst. Tok derfor en avstikker til Ridderspranget i håp om at "tiden skulle arbeide for oss" rent værmessig, en tydeligvis mye besøkt naturseverdighet.

Ridderspranget

Ved Randsverk tok vi av mot Heidal, og etter ca 1 km inn på bomvei til Murudalen. Mukampen lå dessverre fortsatt innhyllet i skyer. Brukte ca 25 minutter inn til Musetra. Grått med yr i luften da vi startet turen, håper fortsatt på en meldt letting i været. Gikk litt for langt på stien og måtte ta en korrigerende manøver for å ta oss inn på stien som stort sett fulgte sørøsteggen opp fjellet. Videre oppover temmelig bratt, men fint anlagt sti. Mere sammenhengende regn nå, lenger oppe glatte steiner, og; for å sli det slik, stemningen har vært bedre på tur tidligere..
Varden står i stil med fjellet; gedigen..

Etter atskillige hundre bratte høydemeter flatet det endelig ut, og sannelig sluttet det å regne(sammenhengende) også. Toppen lå et godt stykke nord på den brede toppryggen, og det ble en del tråkk i stein. "Stemningen i gruppa" steg i takt med stigende skydekke. Skyer i de potensielt mest spektakulære horisonter; trolig en meget flott utsiktstopp i finvær.
Bred og slakk rygg oppe..
..brattere lenger nede..

På returen innslag av SOL, med såpass varighet at lavdekkete steiner tørket opp, og nedstigningen ble atskillig lettere enn fryktet. Med på turen Bente.