Store Smørstabbtinden - revisited (24.07.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Store Smørstabbtinden (2,208m) 24.07.2016

Satt på Beitostølen med Anita lørdag kveld og gledet oss til å gå Besseggen dagen etter. Meldte med en kompis som satt med dama på Krossbu. De hadde planer om Store Smørstabbtinde. Sjøl var jeg der opp for snart tjue år siden og husket med begeistring hvor flott jeg syntes toppen og utsikten fra denne var den gangen.
Det tok to øl og bestemme oss for å vrake Besseggen og heller gå for tinden lenger vest.
Vi møttes på Krossbu i ti tiden og langet i vei langs Leira med noen lunde stø kurs mot Leirvannet. Før vannet dreide vi sør rett mot målet vårt. Bratt ett lite stykke opp her men helt uproblematisk. Vi nådde toppen i strålende som men med mørke skyer i sør og vest. Utsikten fra toppen tar nesten pusten fra en stakkars østlending. Spesielt tinderekka, Kniven, Sauen, Saksa, Bjørnungen, Store og Veslebjørn samt Skeia midt i mot er voldsomt fin med Smørstabbreen i bunnen. Det ble fotografert livlig før retur. Besøket på toppen kunne vart mye lenger men regn og tordenvær nermet seg. Vi satte kursen ned men valgte en litt enklere nedkomst til venstre på det bratteste stedet. Regnet kom som forventet men traff ikke skikkelig og etter en halvtimes tid dukket sola opp igjen.
Vi brukte ca 6 timer opp og ned med gode pauser og behagelig tempo.
Dette er en kjempe fin tur til en forholdsvis enkel, lett tilgjengelig topp, med fantastisk utsikt i alle retninger.
Glemmer nok aldri Anita`s trysilske utbrudd på toppen "detta er jaggu mei det råeste je har sitt" :-)