Galdebergtinden under Vinjerock 2016 (21.07.2016)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Eidsbugarden (1,160m)
Ascents Galdebergtinden (2,075m) 21.07.2016
Høystakkane (1,359m) 21.07.2016
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 21.07.2016
Høystakka foss (1,220m) 21.07.2016
Høystakka sommerbro (1,260m) 21.07.2016

Galdebergtinden

Etter å ha installert oss ute på ei myr under Vinjerock, ville Fredrik og jeg ta en topptur mens vi fortsatt hadde formen i behold. Derfor bestemte vi oss for å ta en tur på den enkleste 2000-meteren fra Eidsbugarden torsdags formiddag. Etter en gigantisk (for min del) frokost, smurte vi niste og begynte på de seige kilometerne langs Bygdin før stigninga begynte.

Tok igjen en del folk idet stigninga begynte, vi gikk på i et ganske hardt tempo. I grunn deilig å gå på litt, så kommer man raskere fram. Vi var ved Høystakka bru etter 1:05, som er relativt fort. Fortsatte herfra sør for Uksedalshøe, og siktet oss inn rett mot toppen. Krysset elegant over bekken vest for Galdeberget, før vi fortsatte oppover i røysa. Prøvde å holde oss på snøen for å slippe klyvinga i ura, men det var ikke til å unngå en del plasser. Kom opp på toppen etter relativt kort tid, og etter det vi kunne skjønne var vi dagens første opp (møtte ingen som var på vei ned, men folk kan jo ha tatt andre ruter). Ble møtt av et bittelite værvindu på toppen, og rakk akkurat å se ned på breen på østsiden før det tåket til igjen. Knakk hver vår pils i le noen meter under toppunktet, og spiste en velfortjent niste. Plutselig fikk vi sol, og vi sprintet sammen med to andre karer som rastet på toppen opp til varden. Bilder og film ble sikret av alle mann, før det igjen skyet til.

På returen fulgte vi et snøbelte nedover, og var nede ved 1500 høydemeter på et blunk. Her fulgte vi omtrent samme vei ned som opp, bortsett fra en rask avstikker til Høystakka. Tok også en tur innom Høystakka foss, som var en artig og kvikk avstikker fra stien. Tilbake til Eidsbugarden gikk det radig uten noe særlig å notere.

Tilbake på festival gikk det hardt utover telefonen min som ble knust under Todd Terje-konsert på kveldinga. Den måtte pensjoneres, så alle bildene fra turen gikk dessverre tapt. For en bedre logg, med bilder, sjekk ut loggen til gedded (Fredrik Gedde-Dahl) HER.