Mittenwalder Höhenweg/Klettersteig. (23.07.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Bergstation Karwendelbahn (2,244m)
Endpoint Talstation Karwendelbahn (933m)
Characteristic Via ferrata
Ascents Westliche Karwendelspitze (2,385m) 23.07.2016
Kirchlspitze (2,301m) 23.07.2016
Mittlere Linderspitze (2,239m) 23.07.2016
Nördliche Linderspitze (2,372m) 23.07.2016
Südliche Linderspitze (2,305m) 23.07.2016
Sulzleklammspitze (2,321m) 23.07.2016

Mittenwalder Höhenweg

Fra toppryggen av Westliche Karwendelspitze. Mittenwalder Höhenweg følger ryggen i bakgrunnen.

Travers av fjellrekka sør for Mittenwald. Med utgangspunkt i toppstasjonen på Karwendelbahn starter turen på over 2200-meters høyde. I starten følger en opparbeidede turveger. Det går også en liten temarundtur der oppe, som passer bra for de som tar gondolen opp og ned for å nyte utsikten.
Før en går løs på traversen kan en bestige Westliche Karwendelspitze, enten ved å følge normalveien (Her er det gå-terreng sikra med wire), eller å klatre Karwendel klettersteig (C), morsom rute langs vesteggen. Avstikkeren tar med det siste alternativet fort en times tid.
Videre når en etterhvert første fortopp på Nördliche Linderspitze, og ruta får en mer alpin karakter. Alle vanskeligheter videre over ryggen er løst med stiger, og det er ellers godt wiresikret. Den vanligste returen går fra Brunnsteinsanger via Brunnsteinshutte tilbake til Mittenwald. Den lette tilgjengeligheten medførte at mange undervurderte turen. Ruta har derfor blitt omdøpt til Mittenwalder klettersteig.

Nok en fin morgen i alpeland. Vi satte kursen for Mittenwald, en 50 minutters kjøretur fra Biberwier via Garmisch. Vi hadde dårlig med kontanter, og ved Karwendelbahn tok de i utgansgspunktet ikke kort. Etter en litt amper diskusjon gikk de til slutt med på å ta kort, og vi kom oss allikevel med første gondolen klokka 08.30. Det var varsla ettermiddagsbyger så vi ville komme oss tidligst mulig avgårde.

- Karwendel klettersteig.

Vel ute av heisen gikk vi i løpet av få minutter opp til ryggen og innsteget for ruta opp på Westliche Karwendelspitze. Litt brå start på turen for gutta, men ruta var virkelig morsom. Akkurat passe vanskelig klyving/klatring om en kun benyttet wiren til sikring. Etter et kort opphold på toppen gikk vi normalvegen ned igjen, som er delvis wiresikra gange.

- Mittenwalder Höhenweg.

Etter god turveg opp mot Nördlicher Linderspitze, gikk turen over i lette Klettersteig-seksjoner. Alle utfordringer var løst med trinn og/eller stiger. Stien gikk og rett nedunder eggen på flere strekninger. Her var det artig å følge eggen strengt. Tinderekka gikk radig unna, vi passerte et og annet turfølge. Ikke noe rushtrafikk å snakke om. Da vi nærma oss Brunnsteinsanger bygde det seg opp litt skyer, og byger gikk i det fjerne. Vi fulgte stien ned til Brunnsteinshutte og langs lia tilbake til utgangspunktet. Slapp unna regndråpene helt til vi satt i bilen.