Vesle Galdhøpiggen (24.07.2016)

Written by ElHa (Eli Hagen)

Ascents Galdhøe (2,283m) 24.07.2016
Galdhøpiggen (2,469m) 24.07.2016
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 24.07.2016
Portpiggen (2,261m) 24.07.2016

Nydelig vær og deilig dag for topper med topp-følge :-)
Startet på Juvvasshytta med Jan og følge ca kl 10. Første mål var Galdhøpiggen. Kjell stilte med tau, så over Styggebrean gikk vi i eget lite taulag. Artig å se alle som skulle opp på toppen av Norge. Det var kø over breen og kø opp ryggen til toppen. Og på toppen krydde det av blide fotograferende mennesker i alle retninger.
Etter en kort kaffepause og litt fotografering forlot Jan og jeg de andre og kom oss videre. Vi gikk ned igjen til brekanten, hvor vi derfra kryssa over mot Porten og "klatra" opp på Portpiggen. Etter Portpiggen fulgte vi breen videre mot Løyfte. Her satte vi fra oss sekkene og gikk opp på Vesle Galdhøpiggen (Veslpiggen). Litt enkel klyving helt på starten ellers kjempefint å gå opp. En herlig topp! Og i motsetning til folkevandringen på Galdhøpiggen, så var vi her helt alene.
Den siste toppen vi tok med oss ble Galdhøe. Det ble 90 meter opp igjen før vi var på toppen. Vi fulgte platået videre bortover etter toppen og bestemte oss for brekanten før skiheisen ned igjen til Juvvasshytta. Herlig dag !