Galdebergtinden under Vinjerock (21.07.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 21.07.2016
Høystakkane (1,359m) 21.07.2016
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 21.07.2016
Høystakka foss (1,220m) 21.07.2016
Høystakka sommerbro (1,260m) 21.07.2016

Det var dag 1 på Vinjerock og vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) og jeg bestemte oss for å ta en 2000 meter før programmet startet. Det ble noen ekstra minutters soving pga. en alarm som ikke gikk av helt som planlagt, men på grunn av sola ble vi vekt av lys og varme i teltet. Været var ganske greit, sol, sky og ganske varmt. Det eneste vi var litt bekymra for var utsikten fra toppen, den var nemlig dekket av et tykt skylag.

Vi gikk av sted 9.50 og startet transporetappa langs Bygdin. Det var en fin sti langs vannet som er utarbeidet med klopper der det trengs.
Det var nok flere som hadde sett seg til samme topp som oss i dag, for vi kunne se flere klynger av folk bortover. Vi fulgte stien i ganske nøyaktig 4 km før de første høydemetrene skulle forseres. Oppover her kan man også ta en kort avstikker for å komme til et flott utsiktspunkt for Høystakka foss. Her var det fult med folk når vi kom traskende så vi bestemte oss for å sjekke det ut på vei tilbake.
Litt senere krysset vi hengebrua Høystakka sommerbro hvor vi fylte vann i bekken. Herifra gikk stien i en lite gunstig retning så vi brøyt av å gikk rett på. Trenger jo egentlig ikke sti når man er over tregrensa, går jo nesten like fort i terrenget. Vi fortsatte i godt driv oppover til vi møtte på en bekk uten bro. Vi var litt usikre på hvor det var best å krysse, men fikk øye på noen som akkurat hadde kommet over. Monkey see monkey do, så vi gikk ditt for å prøve selv. Dette viste seg å være en bra plan og vi kom oss lett over etter et lite lengdehopp.
Nå startet den skikkelige stigningen. Vi gikk for det meste på øyemål oppover på snøen og endte nok litt for langt nord, men det løste seg veldig greit.
Det siste stykket før toppen slakte det ut litt og vi kunne etter hvert se toppvarden i tåka. Med å ha starta så ”seint” og sett så mye folk før oss på stien var vi litt overaska at det ikke allerede var noen her oppe, men like etterpå kom det to karer. Vi gikk opp og fikk et lite væropphold fra tåka med utsikt østover. Like raskt som det hadde kommet forsvant det igjen og vi bestemte oss for å finne le og ta lunsj. På menyen i dag sto det brødskiver med nugatti, melkesjokolade og en toppøl. Mens vi spiste kom det nok et væropphold og alle 4 løp opp til toppen for et lite glimt av utsikten. Det varte like lenge som det første og vi gikk raskt ned til brødskiva igjen.
Nå kom det raskt flere og flere folk opp og det var på tide å gå ned før det ble for kaldt.

Toppen gjemt bak skyene.

Utsikten vestover fra fjellsia
Opp i tåka
Toppunktet begynner å fylle seg opp

Vi hadde nok blitt litt for glade i å gå på snø og havnet litt for langt nord på nedstigninga også, men tapte nok ikke alt for mye på det. Litt senere fant vi et snøfelt som vi hadde sett oss ut tidligere på turen til nedstigningen. Dette var en snørenne som var lang og bratt. Her var planen å sette utfor og stå på beina nedover. Det var bratt (47% på det bratteste i følge GPS’en), det gikk fort og det var gøy. Vi var nede til bekken på et blunk hvor vi tok ei lita pause for å varme opp leggene igjen(snøen spruta opp og la seg på leggen, kalde greier i shorts). Her fulgte vi nesten samme vei som opp helt til vi tok en avstikker til Høystakkane. Her var det en flott utsikt over Bygdin og teltlandsbyen som bare ble større og større.
Vi gikk ned til hengebrua og fossen før vi gikk de siste kilometerne i kø langs Bygdin til festivalområde.
Bra tur!

Helt grei utsikt på vei ned
Snørenna vi benyttet på vei ned. Ser ikke så bratt ut her
Utsikten over Vinjerock 2016 sett fra Høystakkane. Fra høyre til venstre kan også Stølsnostinden, Falketind, Hjelledalstinden og Koldedalstinden sees