Tur til Djuptjernkampen - med sjelden flora (24.07.2016)  5

Written by Stigun GSM

Start point Djuptjernkampen p-lomme (987m)
Endpoint Samme (987m)
Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 24.07.2016
Solskiva (1,184m) 24.07.2016
Visits of other PBEs Djuptjernkampen p-lomme (975m) 24.07.2016
Fikk deler av familien på besøk på hytta til kvelden og hadde lovet å stille med ferdig middag, så derfor relativt kort tur i dag. Skjønt kort og kort; bare kjøreturen frem og tilbake tok nærmere 4 timer..Ville avlegge Djuptjernkampen et besøk. Brukbart vær ved turstart, fulgte grusvei et par km fra parkeringslomme Djuptjernkampen videre sti i bjørkeskog inntil skogen me eller mindre forsvant litt før ankomst Solskiva. En skikkelig bonus på turen var funn av skjeggklokke. Jeg kjente til at den vokser i et avgrenset område i Etnedal/Gausdal, ellers er nærmeste voksesteder Alpene og Sudetfjellene i Tsjekkia. Jeg ble derfor gledelig overrasket over å finne denne planten som jeg aldri har sett tidligere. Den var ikke rikelig, men det stod da noen bestander langs stien opp sørvestflanken av Solskiva.
Varde Solskiva; Djuptjernkampen høyre horisont, og Mellene til venstre

Det gikk en del tid med til fotografering og jeg hadde ikke kikket sydover på en stund da jeg hørte tordendrønn bak meg og så en stor mørk sky over Spåtind. Nå fikk jeg det plutselig travelt, i fall dette systemet skulle finne på å bevege seg min retning. Uværet dundret på i sikkert over en time, og nærmet seg litt, men hadde hovedbevegelse nordøstover. Jeg utsatte egentlig påkrevet inntak av matpakke og la i vei mot Djuptjernkampen, for å rekke toppen før ev torden og lyn fant det for godt å gjøre det samme. Med stadig dunder og brak i ryggen og tiltagende tilskying nådde jeg toppen, og forlot denne rimelig kjapt, for så endelig å nyte matpakken i trygg avstand fra oppstikkende fjellnabber. Det ble heldigvis med avstandsbetraktningen, for mere detaljer vedr tordenværet kan vises til Ole Petters turartikkel fra Spåtind samme dag..

Utsikt fra Djuptjernkampen mot småpen nordvesthorisont
...og mot "grumpy" tordenvær over Spåtind..

Og mens Spåtind ble hamret løs på og dusjet med hagl og regn, falt det ikke en dråpe på min tur noen km lenger nord.