Jungelvandring i Ådalen (17.07.2016)

Written by PetrusogTonje (Tonje Johansen)

Ascents Marivollhøgda (536m) 17.07.2016

Turen gikk denne gang til Marivollhøgda (536 moh), med en ivrig firbeint og to glade tobeinte.
Vi tok av like før Sperillen Camping, opp mot Rustandveien og fulgte veien inn til vi kom til første bom. Herfra måtte vi videre til fots, som passet godt.

Store deler av veien innover mot Marivollhøgda var skogsbilveier med en del stigning, så vi rakk å bli slitne på veien opp. Blåbærpauser og utsiktstitting på veien innover mot skogen var velfortjent etter lange bakker. Langs veien gikk det mange stikkveier ut i flere stier og løyper som kan være verdt en kikk ved senere turer :) Det så ihvertfall slik ut på www.norgeskart.no

Etter en god siste stigning kom vi frem til en gammel skogssti, som så ut til å være uberørt av andre enn elgen den siste tiden. Selv om det var svært gjengrodd var det morsomt å følge i elgens fotspor gjennom kratt og trær som stadig vekk smalt i ansiktet på baktroppen!

Mye spor på vei opp i skogen

Etter en drøy times tid hadde vi kommet oss opp på toppen - etter mange bratte bakker og morsomt terreng. Vi fant oss en hyggelig stein med god utsikt som vi kunne nyte lunsjen våres på.

Godt med energi etter mange bakker

Etter at Balto hadde fått i seg sin matpakke gikk han løs på mosen i området. Deretter noen kvister. Og så noen trær. Neida. Joda.

Mye fint å se på, på veien opp. Balto lot dette treet være.

Turen ned gikk raskt, det var greit å finne frem etter å ha klatret seg gjennom jungelen tidligere. Med lunsjpause og litt sightseeing var dette en kort og hyggelig tur som tok rundt 3 timer. Kan være litt myr og liknende på veien opp, så godt fottøy kan være kjekt å ha.

Vi ser frem til flere turer

Mine forfedres skoger

Written by Annar 26.07.2016 15:18

Tøfft. Uten at dere sikkert viste det, har dere vandret i mine forfederes skoger. Marivollhøgda var den siste store åsen som de måtte gå over på veg fra bygda til Blakstvedtsetra og Persvoldsetra, som begge ligger øst for Marivollhøgda.