Veslpiggen (Vesle Galdhøpiggen) (22.07.2016)  5

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Juvasshytta (1,841m)
Endpoint Velse Galdhøpiggen (2,369m)
Ascents Galdhøe (2,283m) 22.07.2016
Galdhøe NØ1 (2,238m) 22.07.2016
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 22.07.2016
Kjelhøe (2,223m) 22.07.2016
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 22.07.2016
Etter den store Galdhøpiggen hadde jeg lyst til å gå på den Vesle Galdhøpiggen som var 100 m lavere enn sin storebror. Snakka med kjentfolk som anbefalte turen, men advarte mot et meget luftig parti underveis. Starta fra Juvasshytta og gikk opp langs skitrekket på vestsida og opp på Galdhøe. Her var utrolige mengder med stein. Men forsåvidt greit og gå. La så kursen ned mot skardet mellom Veslepiggen og Galden,Løyfte heter det visst. Herfra og opp er det luftige partiet jeg hadde blitt advart mot. På litt avstand så det umulig ut og jeg måtte sette meg ned å spise for å samle krefter til dette. Var veldig usikker for her var det utrolig luftig. Dette var eneste veien både opp og ned. Kunne se at noen hadde kommet ned over isbreen litt til venstre, men dette så om mulig enda verre ut. Etter å ha samlet krefter gikk jeg nærmere og begynte å ta meg litt opp i klyvinga. Etter hvert ble det faktisk greit. Gode tak og fester, men bratt og veldig luftig. Kom opp og følte det gikk greit. Som alltid ting ser verre ut på avstand. Oppe var det bare å følge eggen bort til toppen. Spesielt å stå her å se på maurtua på den andre toppen (Galdhøpiggen). Turen ned igjen gikk også greit, men føltes spennende. Artig med turer som får litt fart på adrenalinet. En egentlig lettgått og fin tur. Tok med en liten topp på nord øst sida av skitrekket på vei ned, usikker på navnet her.
Fra starten ved Juvass
Viddene med stein på Galdehøe
Målet i sikte så vidt over kanten til høyre for Galdhøpiggen
Klyvinga ved Løyftet
Ned klyvinga fra kanten mot Løyftet
Toppen av Veslepiggen med varder mot store Galdhøpiggen
Vestover toppryggen
Klyvinga
Mot klyvinga fra nord, et slags ansikt kan anes i toppen av klyvinga.
Tilbakeblikk over alle dagens topper
Ned mot Juvass fra den siste toppen for dagen