Løksetinden (23.07.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Løksa (67m)
Ascents Løksetinden (1,240m) 23.07.2016 09:46
Vestre Løksetinden (1,239m) 23.07.2016 09:46

På vei hjem fra Lofoten tok jeg en liten avstikker til Løksa med planen om å ta en revansjtur til Løksetinden. Sist gang jeg hadde forsøkt å gå opp dit var for 2 år siden som var også en skikkelig kleggsommer. Det var såpass mange klegg at både jeg og turkompisen min ble oppgitt etter å ha gått kun 200hm og gikk kjapt ned igjen til bilen. Jeg håpet veldig at jeg ikke skulle bli plaget av så mange insekter denne gangen, spesielt klegg!

Løksetinden sett fra starten av myrområdet
Elva som skal krysses
Stien som går opp aksla
Det flater ut etter hvert
Utsikt mot Langlitinden og Årbostadtinden
Sjøvegan
Ryggvandring mot fortoppen og den høyeste toppen

Like ved veien står det et skilt for Løksetinden og hele ruten opp er i overkant godt merket og jeg vil tippe at det er nesten umulig å gå feil. Fra tregrensen ble det en ganske lang etappe å gå over et myrområde, det var ihvertfall noe lengre enn jeg hadde forventet og kanskje turens kjedeligste etappe. Stien går ganske effektivt opp etter at elva krysses og her var det ganske tungt å gå i det varme været. Fulgte en slags ryggformasjon etter hvert og her får man en god utsikt mot toppen av fjellet. Stien tar man opp til toppryggen fra øst etter hvert og det var fint å tusle langs den brede ryggen opp til fortoppen på 1237moh. Et lite stykke unna ligger den høyeste toppen og her er det en fin egg som er delvis dekt av mose. Artig å gå på den i tørt og fint vær, men jeg vil tro at det kan oppleves som litt mer luftig om det var vått på fjellet. På hovedtoppen tok jeg en lang pause for å nyte utsikten og masse drikke. Tror jeg traff en klegg her oppe men heldigvis ble jeg ikke så veldig mye plaget av ham :)

Fortoppen på 1237moh
Ryggen går videre mot den høyeste toppen
Panorama #1
Panorama #2
Panorama #3
Tilbakeblikk mot fortoppen

Det skal også nevnes at pga av snøsmelting var det gode muligheter for å fylle på med vann på ca. 1000-1100moh men jeg vet ikke om det er fortsatt vann der oppe når all snøen er borte. Jeg benyttet anledningen til å fylle opp en flaske før jeg fortsatte nedover...... Traff flere folk da jeg kom litt lenger ned og var ikke misunnelig på dem i det hele tatt nå som det var midt på dagen og veldig veldig varmt!