Reißkofel überschreitung. (18.07.2016)  6

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Reißkofelbad (988m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Alplspitze (1,959m) 18.07.2016
Reißkofel (2,371m) 18.07.2016
Kleiner Reißkofel (2,163m) 18.07.2016

- Spennende og fin travers over ruvende fjell.

På vestryggen.

Dagen opprant med flott vær. Reißkofel reiser seg monumentalt over dalen, og er høyest i Gailtaler Alpen. Med sine 2371 meter og en primærfaktor på hele 1390 meter var fjellet valgt ut som dagens turmål. Det skulle bli et flott punktum på oppholdet i Kötschach.

På veg mot Reißkofel.

Det var varsla høye temperaturer og utrygt for ettermiddagsbyger, så vi kom oss tidlig avgårde.
Vi tok en kort kjøretur til Kirchbach, ved fjellets fot, før vi svingte opp i lia til Reißkofelbad på snaue 1000 meter. Her satte vi bilen på ei lita lomme med plass til 2-3 biler.. Det går forøvrig grusvei videre opp til Jochalm (1545 m) og Wurzenalm (1492), som er utgangspunkt for normalveien. Vi hadde imidlertid lyst til å traversere hele fjellet fra vest.

- Reißkofelbad - Reißkofelbiwak

I starten fulgte vi en fin lagt sti gjennom stor granskog og store raviner inntil vi nådde første stiskille. Her tok vi rute 229 opp gjennom et gardstun og videre forbi innmark til vi nådde skogen igjen. Mye av ruta oppover gikk i skygge av skogen, noe som passa oss bra siden temperaturen steg i takt med sola denne morgenen.
Oppover mot Reißkofelbiwak åpna skogen seg, så sola kom mer til. Da tok det ikke lang tid før en vind vi døpte "perfekt bris" meldte sin ankomst. Etter 1.40 nådde vi hytta som ligger flott til under vestryggen på Reißkofel, et passende sted for ei drikke- og utsiktpause.

Klyving på vestryggen.

- Reißkofelbiwak - Reißkofel

Fint parti på vestryggen mot Reißkofel.

Ruta fortsatte nå videre bratt oppover langs vestryggen i vekselvis åpne partier og lav furuskog. Like over skoggrensa gikk det gradvis over i en smalere og grasskledd rygg. Reißkofels klippeformasjoner kom stadig nærmere og vi kom etterhvert til wiresikrede partier. I starten fulgte vi nær ryggen, men seinere gikk ruta ned i nordsida for å passere et markert skar. Spennende terreng dukka stadig opp rundt nye hjørner. Stedvis var terrenget ganske løst, men sti og merking gjorde det allikevel greit framkommelig. Litt mer skya vær en periode, noen regnbyger lurte i øst, og vi nærma oss toppen. Siste partiet bød på fin klyving i fastere fjell helt til topps. Et nydelig rundskue møtte oss. Sola kom for alvor fram igjen og inviterte til ei god matpause. 3 1/2 time hadde vi brukt fra Reißkofelbad.

Veiviser i Köfeletörl.

- Klyving
- Tid: 6-8 timer.

- Reißkofel - Kleiner Reißkofel

Etter ei god matpause fortsatte vi langs ryggen østover. Dette var kanskje det aller fineste partiet av turen. I motsetning til på vestryggen går ruta her helt oppe på ryggen. Etter et stykke går ei rute bratt ned til høyre. Det er direkte ruta opp fra Jochalmsida (sør). Etter det jeg forstår egner den seg best å gå opp. Vi fortsatte uansett videre langs ryggen. I et markert skar går ruta ned ei sva- og grusrenne i retning Köfeletörl, et skar der flere stier møtes. Om en skal tilbake mot Jochalm/Reißkofelbad er det herifra en kort avstikker til Kleiner Reißkofel (via ferrata B). Vi satte igjen sekkene og tok turen til topps. Lønnsom avstikker, et kvarter tur/retur.

Langs ryggen østover fra hovedtoppen. Nydelig terreng.

- Köfeletörl - Reißkofelbad

Stien skrådde nå tilbake fjellsida til Alplspitze, som utgjøres av noen spesielle og artige formasjoner oppunder Reißkofel-massivet. Herifra gikk det etterhvert bratt ned i skogen mot Jochalm. Ungene ville ha turen unna og satte god fart nedover, hadde mer en nok med å henge på. Fra Gregorihütte/Wurzenalm (1492) tok vi ruta rett ned skogen til Reißkofelbad, først langs traktorveg, seinere stedvis svært bratt sti. Etter snaue sju timer på tur var vi tilbake til bilen etter en skikkelig flott og variert runde.
Kjørte ned til Kirchbach, hvor vi avla friluftsbadet et besøk. Deilig med både 1,2 og 3 dukkerter i sommervarmen.