Morgensol på Sonnenspitze. (20.07.2016)  6

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Ehrwald (1,040m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Sonnenspitze (2,417m) 20.07.2016

- Alpin drømmetur.

Om en kommer over Fernpass til Biberwier eller kommer kjørende nordfra mot Ehrwald fra Garmisch er det et fjell som vekker spesiell oppmerksomhet, Sonnenspitze. Det er slikt fjell du bare har lyst til å bestige med en gang.....

Sonnenspitze tar seg bra ut fra Ehrwald sentrum. Bildet er tatt en morgen noen dager seinere.

- Høytrykk og Münchentur.

Det var vakkert vær den kvelden vi kom til Biberwier, og kveldsola lyste opp hele fjellets vestvegg. Neste ettermiddag var satt av til Münchentur, med besøk på Allianz Arena og fotballkamp mellom hjemmelaget Bayern München og engelske Manchester City. En av feriens største gulrøtter for ungene dette. Det var meldt veldig fint vær den dagen, mens værutsiktene framover var mer usikre.

I sørflanken på Sonnenspitze...

Guttene vill gjerne trene litt fotball på formiddagen før Münchenturen. Brynhild og jeg ville gjerne ta oss en trimtur på formiddagen. Det tok ikke lang tid før vi kom innpå tanken om å rekke en tur på Sonnenspitze. Kvelden blei brukt til å "google" fram mest mulig informasjon, slik at vi med størst mulig sikkerhet kunne komme tilbake i tide. Konklusjonen var at vi ville kunne greie turen over toppen på seks timer. Vi bestemte oss for å starte fra Ehrwald, da ruta opp fra Biberwier til Bieberwier Scharte ikke så veldig innbydene ut, og heller ikke ville legge så godt til rette for en rundtur.

- Alpin start

Klokka 4 var det ikke råd å sove lenger, så vi sto opp, spiste frokost, pakka sekken og dro. 05.15 var vi klar til start fra parkeringa i Ehrwald, den lille, et lite stykke nedafor dalstasjonen for banen til Ehrwalder Alm. Det så på kartet ut som om stien herifra gikk rett opp lia mot Hoher Gang, den bratte og direkte ruta opp til Seebensee.
Det hadde akkurat blitt lyst og skogen var full av fuglekvitter. Det er en egen stemning ved slike tidlige morgenstunder. Temperaturen var behagelig, og vi holdt godt tempo opp Hoher Gang, uten hetende morgensol. Sola var fortsatt godt gjemt bak Zugspitze. Oppe i dalen gikk det radig videre forbi Seebensee mot Coburger hütte, siden vi hadde tenkt og gå opp på toppen fra sør. Etter 1.50 nådde vi hytta, og fortsatte på god sti mot Bieberwier Scharte.

Flott galleri høyt oppe i sørflanken.

- Sørflanken

Planen var å følge den alpine ruta opp sørflanken. Vi kunne etterhvert tydelig se stien i ura opp mot innsteget. Etter 20 minutters gange fra hytta var vi ved krysset der ruta tar av. Nå hadde sola også nådd oss, og vi tok oss ei lita pause.
En svak sti viste veg oppover mot ura. Etterhvert oppdaga vi en og annen flekk rødmaling som markerte ruta også. Etter å ha passert ura var det flere tråkk å velge mellom. Vi valgte rett, for etter hvert kom vi opp til ei minneplate, og rett ovafor viste rødmerke/pil vei inn i rett renne.
Nå fulgte masse fin klyving oppover i renner og på rygger. Med jamne mellomrom var det rappellanker og et rødmerke som viste veg. Med litt årvåkenhet var det derfor greit å finne rett veg. En travers et stykke oppi var sikra med wire. I flatere partier var stien forøvrig godt synlig. Etter å ha storkost oss med klyvinga oppover nådde vi etter hvert hovedtoppen. Etter en kort stopp her, fulgte den luftige og artige eggtraversen over til korset på den litt lavere nordtoppen. Klokka var 08.45, og det var klart for frokost nr. 2 i morgensola.

På toppegga.

- Retur langs normalveien.

Selv om det var godt å sitte i sola og nyte utsikten, var det greit å ha litt tid å gå på for returen, så det blei ikke så lange pausa på toppen. Normalveien er både bratt og stedvis løs i toppen, så det gjaldt å trø varsomt. Vi kom etter hvert ut på østryggen, som blei gradvis mer vegetert. Det blei slutt på klyvepunkta, og det gikk over i bratt sti som slynga seg nedover mot nordenden av Seebensee. Mye dyr, både sauer og kyr på beite nedover her. Vi fortsatte deretter ned Hoher Gang igjen. Mange var nå på veg oppover. Det så meget varmt ut i formiddagsola, der de sleit seg opp den bratte slyngstien. Det var svalende å komme ned i skogen under verste bratta. De siste høydemetrene gikk også raskt unna, og på minuttet seks timer etter start var vi tilbake ved bilen litt over elleve på formiddagen.

Fra toppen mot Seebensee.