Carroantouhil. Alene. (22.07.2016)  4

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Ascents Carrauntoohil  (1,039m) 22.07.2016 10:21
Lisbeth med Devils Ladder i bakgrunnen. 250 m stigning.

Hadde vært på ferie i Irland ei lita uke og det passet greit å forsøke seg på Irlands høyeste. Fikk etter litt trøbbel tak i 25 000 kart og fant det enklestutgangspunktet som var klatresenteret på Cronin's Yard. Gikk sammen med Lisbeth opp til Ard na Locha mellom de to vannene. Lisbeth hadde ikke lyst til å bli med videre opp så vi skilte lag der.

Det var fint å gå på opparbeidet sti hit. Videre ble det å gå i myr og bekker inn til Devil Ladder. Dette var en kjedelig og møkkete 250 m stigning som gjerne kan karakteriseres som oppover en bekkedal. Mye løse steiner, mye grus og etter hvert også løs jord før man kom opp i sadelen vest for toppen. Herfra var det ca 300 m signing oppover en fin skråning. Her var det gått så mye og grunnen så fast at stien var veldig fin å gå på. Like etter sadelen kom imidlertid tåka sigende, men det var en veldig fin tur allikevel med en del folk rundt omkring og sauer helt til topps.

På toppen hvilte og spiste jeg litt før jeg returnerte i joggefart slik at Lisbeth ikke trengte å vente så altfor mange timene.

Dette var en grei tur, men jeg tror det hadde vært en finere tur å gå fra vegen nord-vest.

Sauer var det helt til topps.
Godt med stjålet hotellfrokost på toppen, rista brød med honning.