Blåbretindane (21.07.2016)

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Start point Trandalssætra (476m)
Ascents Blåbretinden (1,476m) 21.07.2016 12:07
Lille Blåbretinden (1,466m) 21.07.2016 13:00
Midtre Blåbretinden (1,413m) 21.07.2016 13:13

Jakten på Moldepanoramaet fortsetter
Med gårsdagens lange tur til Trandalstind og Svadtindane reduserte vi litt på ambisjonsnivået og droppet Skarrabben og Raudmolsegga før vi hadde startet. Starten gikk derfor lengre nede på setra og fulgte stien som går over til Riksemdalen. Stien var forøvrig ryddet og delvis merket i år og stort sett enkel å følge gjennom skogen og opp første lia. Været var som varslet perfekt og med en liten trekk som holdt fluer unna. Oppe ved Skarrabbvatnet var stien merket på høyre side, men vi synes det såg mye enklere ut på venstresida. Gikk delvis på grov ur og snø oppover mellom Storvasstinden og Blåbretindane, stien såg vi lite til. Etterhvert skrådde vi mer opp til høyre og tok sikte på skaret på nordisda av Blåbretinden. Fra siste snøfelt og opp var det løs grus og stein, men ikke spesielt bratt. Oppe i skaret fikk vi utsikt mot Sykkylven østover. Herfra var det bratt klyving opp mot toppen, men ikke vanskelig når man bruker god tid på å finne riktig veg. På toppen etter 2,5 time med en skikkelig lunch før vi returnerte samme veg og fortsatte mot Lille Blåbretinden. Småklyving opp eggen før vi kom til et ganske flatt toppplatå til forandring. Oddrun var ikke så gira på å bli med bort til den siste panoramatoppen så det ble 20 minutters jogg tur-retur Midtre Blåbretinden på meg.

Vi starta nedturen med å krysse på vestsida ned mot øverste snøfeltet der vi kom opp. Laust og lurvete, det hadde sikkert vært bedre å gå tilbake langs eggen og ned fra skaret. Videre nedover utnytta vi snøen og sparte mange høydemeter i ura. Ned lia til Trandalssætra ble det svært varmt og nede ved bilen avslutta vi med et forfriskende bad før vi rakk ferga tilbake til Standal med god margin. To perfekte dager i Trandal med 5 nye panoramatopper var god uttelling for min del.