Higravtinden (21.07.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Eide (30m)
Ascents Higravtinden (1,146m) 21.07.2016 08:30
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 21.07.2016 08:30

Higravtinden er en annen topp jeg lenge har hatt lyst til å prøve etter flere ganger jeg har vært i Lofoten og kjørt forbi fjellet på vei sørover. Etter å ha lest tidligere turrapporter både på peakbook og på nett har jeg vært litt skeptisk til om det er en topp jeg kunne komme meg opp uten sikring siden den siste biten opp til hovedtoppen byr på interessant klyving. Noen mener det er lett klyving, andre mener det er strevsomme klyving og flere mener det er klatring og man skal ha med tau. Kan være forvirrende. Men uansett, det viste seg å være en godværsperiode på vei nordover og jeg benyttet anledning til å reise sørover mot Lofoten igjen og jeg var gira på å gjøre et forsøk på noen topper i ønskelisten min. Jeg overnattet på Sandsletta camping i ei liten hytte og kjørte til Laupstad så tidlig jeg kunne orke på torsdag morgen for å starte turen før det ble sykt varmt seinere på dagen.

Elvekryssing
Den fine stien på høyre siden av renna
Snørenna
Flott utsikt fra øverst i renna
Panorama fra toppen av renna

Parkerte ved forsamlingshuset og det ble en del bushing opp skogen på venstre siden av elva (skjønte ikke da at det finnes en lettere vei uten å måtte bushe) til jeg kom frem til et mer åpent område under en foss. Derfra gikk jeg opp mot venstre for å komme meg på ryggformasjonen og her fant jeg en slags tursti. Fulgte den så lenge som mulig til det ble nødvendig å krysse elva. Stien gikk bortover et lite stykke på andre siden av elva før det begynte å stige oppover igjen. Her får man god utsikt hele tiden og god oversikt over renna som jeg gikk opp etter hvert. Bommet litt på ruten da jeg prøvde å gå litt for høyt opp på siden av renna og måtte innse at der var det slutt på stien og på tide å gå rett opp renna. Siden det var fortsatt skygge på denne siden av fjellet var snøen ganske hard og jeg var glad for at jeg hadde pakket stegjern og isøks. Tok stegjern på før jeg tuslet videre på snøen og opp renna. Var som en ekspressvei å gå opp renna men jeg måtte ta av stegjerna omtrent halvveis opp da snøen sluttet. Tok dem på igjen seinere da jeg traff snøen igjen. Litt tidkrevende men jeg hadde det ikke travelt. Endelig kom jeg til slutten av renna og opp på en rygg og plutselig eksploderte hele utsikten og det var 360-grader med nydelige fjelltopper og bre rundt meg. Her tok jeg litt tid til å ta bilder og sole meg før jeg fortsatte på tur opp.

Sørover fra ryggen
Geitgallien
Blåskavlen i øst
Hovedtoppen sett fra fortoppen
Utsikt fra hovedtoppen
Selfie på hovedtoppen!

Neste etappen var en liten travers til høyre før stien gikk mer eller mindre opp ryggen mot hovedtoppen. Var litt brattere og en del grus på stien, men det var greit å gå på. Kom opp til fortoppen og var veldig spent på veien videre. Hadde hørt om at man skal ned til høyre for å finne en kamin/renne som fører til hovedtoppen. Gikk litt rundt fortoppen et par ganger for å finne ut hvor jeg skulle gå ned til høyre, og dette viste seg frem etter hvert og jeg fant en tydelig kamin på venstre siden under toppen. Stedvis var det ganske trangt men jeg fant gode tak (disse var forøvrig også ganske høye tak, som andre har nevnt før) for hendene og føttene og på en eller annen måte klarte jeg å klyve helt opp. Det var ganske morsomt. Må innrømme at det var en stund jeg lurte litt på hva jeg holdt på med, men så lenge man ikke tenker for mye på konsekvensene av å falle, da går det helt strålende......

Panorama 1 fra toppen mot sør/vest
Panorama 2 fra toppen mot nordvest/nordøst
Panorama 3 fra toppen mot nordøst/sørøst
Renna opp/ned
Lofoten er nydelig!
På vei ned til Laupstad

På toppen var det enda bedre utsikt og jeg satt der en god stund før jeg begynte turen ned og tilbake til fortoppen. Å komme meg ned var faktisk enklere siden det var ganske OK å hoppe over alle partier hvor det hadde vært litt slitsomt å klyve opp. Tok en liten lunsjpause før jeg gikk ned hovedrenna. Turen ned var noe kjedelig i forhold til klyvinga opp til toppen, men det var også ganske tøft på knærne så jeg tok det rolig og pratet med noen jeg traff underveis som var på tur opp. Det var omtrent midt på dagen nå og sola hadde begynt å tine opp snøen i renna, så det gikk ganske greit å surfe ned uten stegjern, ihvertfall i den nederste delen av renna. Fin og artig tur og jeg er veldig fornøyd med et vellykket forsøk!

Start date 21.07.2016 08:30
End date 21.07.2016 13:18

Missing title

Written by Mayhassen 01.08.2016 22:28

Bra det ble toppstøt, og for et vær da gitt! Misunner den :)

Re:

Written by hmsv1 02.08.2016 06:22

Ja, det var kult å komme opp og jeg synes din beskrivelse av klyvepartiet var ganske nøyaktig!