Blefjell (20.07.2016)

Ascents Bledalsrinden (1,306m) 20.07.2016
Bletoppen (1,342m) 20.07.2016
Flesebekkble (1,272m) 20.07.2016

På Blefjell camping ved Sandvatn i Hovin fikk turtrioen Eva, Marit og Juli låne nøkkel til veibommen (kr 50) og vi kjørte opp på grusvei til Fosseskard seter. Bra med parkering. Her var det på tydelig sti rett opp en frodig li i ca 30 min. Deretter tok i oss inn på merket T- løype og fulgte denne opp til Store Ble. Flott utsikt.

Store Ble

Vi gikk tilbake til stien og fulgte denne litt videre i retning Bledalsrinden og tok av stien i det denne gikk tydelig nedover. Turen til toppen i terrenget var litt opp og ned, men greit å gå. Toppen med steinhaugen/varden nådd uten problem.

Bledalsrinden

Så var det Flesebekkble. Vi tok samme ruta i terrenget tilbake til stien. Vi fulgte så samme sti i motsatt retning til Svartkulp. Der vi gikk ut i terrenget og direkte til Flesebekkble og steinhaugen/varden på toppen. Et bratt parti som er uproblematisk. To greie kommunetopper og en bonustopp med fin utsikt.

Flesebekkble

Turen tok 5,5 timer, var 15 km lang og har 910 hm.