To Buskerudtopper på velgåtte stier (17.07.2016)

Written by evatopp

Ascents Hallingnatten (1,314m) 17.07.2016
Nystølvarden (1,295m) 17.07.2016

Hallingnatten (Nes). Eva, Marit og Juli kjørte rv 7 til Bromma. Der tok vi av mot Eggedal og videre på privat vei til skiltet til Imse. Fulgte denne bomveien (kortautomat kr 65) og deretter Gørrbuveien (skilt). Parkerte på Gørrbu. Godt med parkering. Vi fulgte merket sti via Øyvatnet. Fin sti i lettgått terreng med passe stigning. Flott varde på toppen. Det var vind og sol på toppen. Grei utsikt. Vi skrev oss inn i turboka og merket varden med norske farger. På turen traff vi en rypekylling. Vi brukte 2,5 timer og det var 9,8 km og 380 hm.

Hallingnatten

Nystølvarden (Gol). Så kjørte vi til Gol og deretter rv 51 til Golsfjellet. Vi kjørte inn på grusvei skiltet til Brenn og Nystølsetra hyttefelt (bomvei kr 40 i kontanter). Kjørte til enden av veien der det var en parkeringsplass. Det går to stier til toppen. Vi tok den til venstre som er kortest og starter på en traktorvei. Stien er ikke systematisk merket men er bred og tydelig med fin stigning. Hold stien hele vegen (ikke blåmerket stitråkk til venstre oppe i lia). Turen var på 9,5 km, 380 hm og vi brukte 2 timer og 10 min.