Lang tur i ur (18.07.2016)

Written by evatopp

Ascents Raudebergnuten (1,819m) 18.07.2016

Vi kjørte som alle andre opp til Bjørberg Høyfjellgård i Hemsedal og parkerte i lomme på rv 52 på venstre side av veien hundre meter nord for gården.

Vi fulgte traktorvei/hyttevei til elven der merket T-sti startet. Nydelig li der det var varselskilt om frittgående svin! Vi tok av til Iungsdalen i stikrysset på flaten etter lia, og fulgte denne T-stien til Jegerheim. Fin hytte med mye gevir til pynt. Opp til dette punktet var det fint å gå og bruer over elvene. Vi valgte å følge stien litt videre og tok av til høyre mot toppen etter høydene bak hytta. Vi gikk mellom høyde 1561 og 1579. Deretter så rett på toppen man kan gå i dette steinhavet. Det var en del snøfonner som vi gikk og skled på. Det er fantastisk utsikt fra toppen, og akkurat denne dagen var det vindstille med noe skydekke mot vest. På nedturen gikk vi direkte mot hytta på nordsiden av nevnte to høyder. Dette var litt kortere trase, men mye opp-ned og ut-inn. Jeg anslår at 2/3 av turen var i ur i ymse størrelse og utforming. Turen er nok enklere på vinteren og i alle fall ikke en tur på en regnværsdag pga ura. Vi gikk nok ikke enkleste vei ettersom turen ble på 29 km og 8 timer.Ca 1200 hm. Eva, Marit og Juli.

Kvelden før og etter denne turen lå vi i telt langs en gruset sidevei på vestre side av elva og Hemsedal down town. Hyggelig kveldsbesøk med svært nysgjerrige og nærgående kviger og oksekalver.

Måleren ved side av varden