Til Sjogholstind på DNT sommerturlederkurs (16.07.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Olavsbu (1,440m)
Endpoint Olavsbu (1,440m)
Ascents Snøholstinden (2,141m) 16.07.2016

Mandag 11.07

Oppmøte 12.30 på Fondsbu. Presentasjon av deltagere og instruktører. 10 deltagere og 2 instruktører. Gjennomgang av sartto skjema, kart og kompass og turplanlegging for neste dag, med en god middag på Fondsbu.

Tirsdag 12.07

Etter frokost gikk turen til Skogadalsbøen fra Fondsbu om innlagte punkter for bruk av kart og kompass. Delvis på T-sti og delvis utenom, før middag på Skogadalsbøen og turplanlegging for neste dag.

Rast på turen til Skogadalsbøen.

Onsdag 13.07

Tur fra Skogadalsbøen til Leirvassbu. Gjennomgang av krysspeiling ved Murane. Opp langs Sandelvi og rundt Surtningstinden før ned til Leirvassbu. Middag og turplanlegging for neste dag.

Klare til avmarsj fra Skogadalsbøen.
Krysspeiling.
Flott på kurs.
Storebjørn.

Torsdag 14.07

Etter frokost gikk vi mot Skarddalstind. En av deltagerne begynte å kjenne på knærne sine og vi to gikk rett til Olavsbu, mens resten gikk på toppen av Skarddalstind. Framme på Olavsbu traff vi hyttevakta og vi inntok den øvre hytta. Fyrte opp i tørkerommet og la inn det som skulle tørkes og planla middag og slappet av til de andre kom fram. Da lagde vi middag raskt og etterpå var det turplanlegging.

Fredag 15.07

Avmarsj var ikke lenge etter turplanlegginga, da vi startet å gå 00.01 på nattorientering. Lett yr omtrent hele tida til mot slutten. Rundt klokka 03.00-03.30 la vi oss i en nødbivuakk og sov til vi våknet. Frokost og gikk tilbake til Olavsbu, med en førstehjelpscase på slutten. Et bad i elva nedenfor Olavsbu og middag, samt turplanlegging for neste dag til Sjogholstind.

Førstehjelp.
Neste dags turmål, Sjogholstind.

Lørdag 16.07

Flott tur til Sjogholstind. Vi var 6 i følge på turen, 1 instruktør og 5 deltakere. Vi gikk nordvest ryggen til toppen og ned normalveien i sørflanken. Skiftende vær på turen med alt fra regn og snø til gløtt av sol på toppen.

Oppover mot nordvestryggen.
Klare til å begynne på Nordvestryggen.
Sjog hører vel med på Sjogholstind!
På vegen ned, med nordvestryggen ovenfor.

Søndag 17.07

Opp 04.55 for å koke havregrøt, og tidlig avmarsj 06.30 for å gå innom tre punkter og vade i sørenden av vann 1422 moh mellom Høgbrøtet og Grøneberget og tilbake til Fondsbu, med hamburger og oppsummering av kurset . Bestått turlederkurs :)