Tur til nok en kjempe i øst - Midtre Sølen (20.07.2016)  6

Written by Stigun GSM

Start point Gravåsen parkering (795m)
Endpoint Samme (795m)
Ascents Midtre Sølen (1,755m) 20.07.2016
Visits of other PBEs Gravåsen parkering (790m) 20.07.2016 10:40
Meldt pent vær i dag og ønsket å bestige Rendalssølen, et isolert og ruvende fjell i Rendalen med egentlig 3 topper hvorav Midtre Sølen høyest. Fra Alvdal og RV 3 tok jeg av ved skilt mrk Jutulhogget og kjørte over Barkaldåsen til øvre Rendal og sørover her til Åkrestrømmen hvor jeg svingte av østover i retning Drevsjø. Vel oppe de første stigningene fikk jeg se Sølenmassivet i nordøstlig retning. Kjørte mot Grøndalen hvor jeg tok av, betalte bompenger og kjørte nordover noen kilometer på grei grusvei til parkering ved Gravåsen parkering. Mange biler her, ca halvparten svenskregistrerte! Fin men noe steinete sti i retning Sølenmassivet. Nesten 1 mil å gå inn før oppstigningen startet for alvor
Målet i det fjerne

men før dette drøyt hundre høydemeter ned til idylliske Skardstjønna mellomSøre og Midtre Sølen. Mange folk på tur i det fine været, og utvekslet hyggelige kommentarer med både svensker og nordmenn.
Skardstjønna mellom Søre og Midtre Sølen

Etter kryssing av bekken som rente ut i østenden av Skardstjønna begynte oppstigningen for alvor, i stein og atter stein. Følte meg lett i kroppen og var oppe etter drøyt 3 1/2 time inkl pauser. Hadde valgt joggesko på grunn av den lange anmarsjen, og måtte være forsiktig i steinhavet i høyden.
Nordre Sølen. Femunden mm kan skimtes i det fjerne

Fra toppen mot nord. Fra venstre mot høyre kan hhv Storsølnkletten, Tron og Elgspiggen skimtes.

Fantastisk utsikt fra toppen; Midtre Sølen må utvilsomt komme høyt på listen over norske fjell med videst utsikt! Etterhvert litt disig i nord -og vest-horisont, men dette kun av type "luksusproblem".
Lite vind og absolutt levelig temperatur på toppen selv i lettkledd habitt. Ville stup i vestlig retning satte en ekstra spiss på oppholdet på toppen. Noe skyer fra nord utover ettermiddagen, men ingen nedbør.
Ville stup i nordvestlig retning. Rondane senter horisont, Storsølnkletten til høyre

Mye interessant geologi å betrakte på nedturen, og spanderte litt ekstra tid av denne grunn.
Alt i alt en fabelaktig tur som under dagens forhold får høyeste terningkast.

Gratulerer

Written by ilyslo 21.07.2016 11:47

Med nok en prominent majestet!☺ Spent på ferden vidare!!