Gyranfisen og Svarttjernskollen (19.07.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Gyranfisen (1,126m) 19.07.2016
Svarttjernskollen (1,054m) 19.07.2016
Sommergjestene våre måtte forskyve besøket og vi var ikke sene om å kaste oss i bobilen og kjøre oppover til Ringerike. Ved Ringmoen tok vi av E16 til venstre og kjørte mot Viker på vestsiden av Spilleren. Tok til venstre ved skilt Vikerkoia / Vikersetra og betalte kr 60 for kjøring og kr 25 for overnatting. Kjørte til vi passerte Vikerkoiaskiltet, et lite vann på venstre side og et grustak på høyre side. rett ved grustaket er det en bekk og så en parkeringspass på venstre side, der parkerte vi for natten. Der starter også stien som er merket med Treknatten 10 og Svarttjern 2.
Gikk oppover den blåmerka stien til vi så hytta ved Svarttjern, da tok vi en sti til venstre. Denne stien førte oss opp på Svarttjernskollen.
Toppen av Svarttjernskollen
Bilde og litt sjokolade her før vi kostet videre innover dalen mot Gyranfisen. Yr hadde meldt en regnbye fra kl 13:00 og vi håpte på å være på toppen før denne. Innover dalen er det mange myrdrag, så gode sko er ok her. Gikk opp til Store Stein og fulgte så en sti rett opp i retning stin/varde en ser på en topp i retning Gyranfisen.
Store Stein
Stien forsvinner, så det er bare å gå rett på. Tungt å gå i lyngen men fint terreng.
Toppen av GYRANFISEN byr på flott utsikt! Men det var kald vind og byene lurte i syningom, så vi spiste og feiret kommunetopp nr 130 med brownies.
Toppen av GYRANFISEN

Tok sikte på en varde rett østover og gikk rett ned til elven på nedsiden av Steinvann. Kjørte nedover et stykke og fikk vasket oss i en elv på vei ned fra fjellet. Da vi kom i bilen igjen etter vasken, kom regnet. Kjempeheldige!!!