Elgspiggen - høyest i Tolga (19.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Spekedalssetra (799m)
Endpoint Samme (799m)
Ascents Elgspiggen (1,604m) 19.07.2016
Visits of other PBEs Jutulhogget (500m) 19.07.2016 20:28
Spekedalssætra p-plass (800m) 19.07.2016 20:28
Kjøring fra Alvdal, tok av fra RV 3 ved Barkald skiltet Jutulhogget. Stoppet etter 500 meter for å kikke på Jutulhogget; dette kvartærgeologiske fenomenet, som midt inne i skogen skjærer seg ned i fjellet som et gjel med steile sider og som strekker seg flere km i sørøstlig retning.
Jutulhogget

Etter noen km på smal svingete vei var jeg nede i Rendalen, og kjørte sørover til Elvål, hvor jeg svingte av til venstre mot Unset. Fra Unset etterhvert inn på bomvei skiltet bl.a Spekedalsætra. Brukbar grusvei første stykket, men etter kryssing av bro med grind elendig, steinete vei som tillot max 20 km/t. Hadde her en stund allerede sett et ruvende fjell på høyre side, men dette viste seg etterhvert ikke å være Elgspiggen. Denne så jeg først da jeg kom over Spekedalshøgda; skikkelig ruvende og høyreist fremstod den. Kjørte 2-300 høydemeter ned før jeg kunne parkere ved Spekedalssætra. Været, som hadde vært lyst og lovende på morgenen, antok nå en mer truende grå nyanse i vest.
Elgspiggen og Spekedalssetra fra vest

Fulgte sti et stykke, men da denne syntes å deviere bort fra nordvestflanken av Elgspiggen gikk jeg av stien rett mot vest/nordvestflanken, slik som beskrevet i Ottos turrapport. Var litt bange for torden, og ønsket meg derfor opp og ned fra toppen uten større forsinkelser.
Opp vestnordvestflanken
Toppen

Bratt men ikke luftig, med mye løs og tildels flat stein, ikke ulikt mange fjellsider i Rondane og Jotunheimen. Midt i bratta kom regnet, og steinene ble rask glattere.
(Rendals-)Sølene

Flott utsikt trass i regnet,bl.a. mot Rendalssølen, fra en annen vinkel enn dagen før. Så også store deler av Femunden i øst og nordøst. Trolig atskillig mer grandios utsikt i maxvær.
Utsyn i østlig retning med Femunden

Ned igjen med en litt nordligere kurs og mere på sti ned mot bilen. Anbefaler egentlig ikke denne ruten til Elgspiggen, ikke så mye på grunn av brattheten, men mer på grunn av lang kjøring på tildels meget dårlig vei fra Unset til Spekedalssætra.

Takk

Written by boven 21.07.2019 22:20

for god info om veien. Vurderte å kjøyre inn her med bobil, men det utgår no.