Fisketur på Masterbakkfjellet (11.07.2016)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Høstly (520m)
Characteristic Fishing
Ascents Uvttag (800m) 11.07.2016

Fisketur på Masterbakkfjellet

I finværet som var meldt, tenkte jeg meg ut på en mer strabasiøs tur, men på grunn av enforkjølelse som jeg ville skulle gå over fortest mulig senket jeg ambisjonene. Det endte med at jeg tok firehjulingen til hytta, og startet en liten rundtur på Masterbakkfjellet med fiskestanga. Tok også med utstyr til overnatting.

Etter en rask middag og litt vinkos på hytta, dro jeg avgårde mot Sagvasstinden (Uvttag) klokka 22:00. Jeg hadde tenkt å fiske i Masterbakkvatnet på veien opp, men det var for fristende å komme meg opp på toppen for så å ta kvelden. I stigninga opp fra Masterbakkvatnet fikk jeg følge av noen sauer som sikkert trodde jeg hadde mat til dem. Dessverre hadde jeg såvidt mat til meg selv...

Turkamerater

Vel oppe på Sagvasstinden fant jeg ut at jeg var tom for vann. Sliten var jeg også. Her måtte jeg sette hodet i sving, jeg orket ikke gå ned til Tindvatnet for å fylle flaske og kaffekjele. Nødløsningen ble å sette kjelen under et dryppende berg 200 meter fra toppen, så fikk jeg heller bare la det gå litt tid. Det har man jo nok av. Denne tiden ble brukt til å poppe påsan og nyte midnattsola fra Sagvasstinden. Fantastisk utsikt over Sagfjorden og fjellene omkring herfra. Vanskelig å ikke la blikket hvile på naturen her.

Leirplassen
Panorama

Midnattsola sørget for at det ble vrient å sovne, dessuten var det fint å ligge og se utover. Det endte med at jeg sovnet ute i 2-tida. Da jeg våknet kokte jeg meg pølsegryte med vannet som hadde fått fylt seg over natta, og lå og hadde det rimelig bra utover formiddagen. Det var tre stykker oppe med en hund i 14-draget, men tror ikke de oppdaget meg der jeg lå like under toppen.

Fortsatte til Åttetallsvatnet vest for Tinden, og fisket der noen timer mens jeg koste meg med kaffe. Null fisk. Deretter fisket jeg meg nedover elva til Masterbakkvatnet, men heller ikke her var det noe å få. Da jeg startet å fiske i Masterbakkvatnet rullet tordenskyene innover Indre Troms, og jeg fikk et lite lynshow der jeg stod. Heller ikke her var det fisk å få... Da regnbygene nærmet seg meg i faretruende hastighet, satte jeg nesa tilbake til Høstly. Jeg vurderte å søke ly på ei hytte ved vannet, der ville jeg nok vært mer enn velkommen. Uansett satte jeg i gang med rask gange over fjellet, og etter tre minutter kom regnet. Et rimelig stort fjols som setter ut på en fjellovergang med fiskestang i handa i tordenvær, jeg var jo en levende lynavleder der jeg trasket avgårde. Heldigvis kom aldri tordenværet såpass nærme, og jeg slapp unna med fuktig tøy. Vel tilbake på hytta kunne jeg konstantere med 0 fisk, men mange fine opplevelse.