Blåhøe - fra vannplaning til vaskebrett (17.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Bomvei 1,5 km fra Blåhøe (1,482m)
Endpoint Samme (1,483m)
Ascents Blåhøe (1,617m) 17.07.2016

Start ferie, 1 solo-uke i fjellet; det passet ikke for noen aktuelle kandidater å slå følge. Vært hadde vært klassisk juli frem til nå, så en evt fortsettelse av det samme ville rett nok være skuffende, men samtidig med nøktern konstatering av at juli er og blir en (elendig)regntidsmåned; kan vel svakt erindre at siste gang med mer enn 2 dager sammenhengende finevær i juli i min ferie var tilbake i 2008. Det plaskregnet østover på E16, og flere steder lange køer med Avis-biler forrest kjørende 20 km under fartsgrensen; utlendinger i leiebil forstås..Mange steder var likevel største faremomentet vannplaning; mye å passe på i juli-trafikken..Bedre vær etter passering av høyeste på Sognefjellet, og her faktisk innimellom glimtvis sikt. Hadde pekt meg ut Blåhøe som en "billig" topp på vei til Hjerkinn, og videre til Snøheim/Dovre hvor jeg håpet å få gjort noe med et "sort hull" på min stagnerende 2K-toppliste. Tok av i Vågå sentrum og kjørte den lange grusveien som går helt til topps ved den gedigne TV-masten som er synlig på lang lei. Hadde blitt advart av flere turrapporter om veistandarden opp her, og advarslene stemte; her var mange steder tettrillet vaskebrett og i øvre deler svært steinete. Så eventuelle lykkelige eiere av ny bil eller bil med stor affeksjonsverdi er herved (igjen)advart.

Mot sørvest, inkl. Vågåvatnet
Utsikt mot sørøst, bl.a Selsmyrene

Parkerte "for skams skyld" på ca 1480 meter og gikk de siste 1,5km til toppen, i sur kald vind. Flott utsikt mot dalførene i sørvest, nord og sørøst, mens aktuelle fjellmassiver for en stor del var innhyllet i skyer, dog kunne enkelte av de nordøstlige tindene i Jotunheimen skimtes. Sjekket inn på Hjerkinnhus fra toppen. Vel framme her etter ca 2 timer gikk jeg inn på Yr.no igjen, og værvarslene for Snøheim de nærmeste dagene var nå igjen forandret, dessverre for meg til det verre. Det så bedre ut lenger mot sørøst og jeg bestemte meg for å prøve meg på Storsølnkletten neste dag i stedet for Dovre-tinder, absolutt et attraktivt alternativ.