Ørsta: Grøtdalstindane m.m (18.07.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Midtre Grøtdalstind (1,326m) 18.07.2016
Søre Grøtdalstind (1,331m) 18.07.2016
Kamben (378m) 18.07.2016

Torleiv var lett å få med på tur i dag også, da gjensto bare å bestemme seg for hvor turen skulle gå... Det er ikke alltid lett. Vi har noen prosjekt ignen i Stryn som vi gjerne skulle ha gjennomført i sommer, men værmeldingen for i dag var ikke helt lett å bli klok på. Vi valgte å "safe" med en ganske så grei tur til Grøtdalstindane fordi vi tenkte at der ville bli greit å finne veien selv om sikten ble dårlig.

Kjørte mot Sæbø og tok av fra riksveien på Ner-Frøland opp en god skogsbilvei mot Heimsætra. Parkerte på ca 280 moh hvor det står et turskilt til Grøtdalstindane rett før ei bru. Herfra god og tydelig sti oppover over skoggrensa og videre opp en morenerygg til man kommer til en trimpost og postkasse på ca 890 moh. Her krysser man over elva og følger vardet rås oppover og kommer opp i renna mellom Søre og Midtre Grøtdalstind. Vi startet i småyr, sol og litt drivende skodde i høyden. Sola forsvant oppe i lia et sted og det ble mer grått enn vi hadde håpet på, men det var heldigvis drivende tåkedotter og småbyger, så vi holdt oss stort sett tørre og det var mildt og deilig. Stien er lettgått og det er på ingen måte noen luftige parti eller hva jeg vil kalle klyving. Det er en forholdsvis kjapp tur dette, så vi tok oss god tid på toppen til eting samt å nyte utsikten som kom og gikk. Gikk bortom Midtre Grøtdalstind som er en kjapp liten avstikker fra skaret mellom toppene men tok oss ikke bryet med å gå på Nordre i og med at det var våte steiner og det er hakket luftigere klyving. Vi diskuterte frem og tilbake om vi skulle ta med oss Hellefjellet også, men droppet det på returen da skodda fortsatt lå oppe på toppene og vi heller kan se for oss den som en skitur fra andre sida når den tid kommer.

Tid brukt 3.40
1070 høydemeter
7 km
Starthøyde 280 moh

For å plusse på høydemeterne en smule og for å få med oss en topp til, kjørte vi Kvivsvegen hjemover fra Volda og stakk nedom Bjørke for å bestige den mindre kjente Kamben 378. Parkerte på Åkre rett før Bakketun. Her står skiltet mot Kamben, Leira, Tyssenaustet og Fivelstad. Fulgte skogsveien oppover og merket sti videre mot kamben. Torleiv påstår at han aldri løper på fjellet eller turer generellt men i dag er vel det nærmeste jeg kommer løpetur ilag med den karen. Han tok frontposisjonen på vei oppover og jeg kunne ane en smule aggresivitet i steget. Siste delen la han til og med inn noen smårykk og løpefakter og det virket som om han prøvde å markere sin styrke der fremme... Det var bare å følge på! På returen var det nesten vanskelig å holde tritt med ham der han la all sin tyngde fremover og løp det han var god for ikledd tunge fjellsko! Turen på 5,1 km og 340 høydemeter var unnagjort på 50 minutt og vi kunne kjøre hjemover godt svette og godt fornøyd begge to :-)

Tusen takk for nok en kjempeflott turdag!

Avgang fra brua like før Heimsetra
Vi kan ane tinderekka der oppe i skodda et sted
Vannpåfylling
Søre Grøtdalstind mot Bondalen
Mot Sæbø
Retur mot Frølandsdalen. Kvistaddalen bak
Ei som hadde funnet seg en skikkelig fin hvileplass