Rekognosering med nye oppdagelser (14.07.2016)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Soleibotntinden S3 (2,015m) 14.07.2016
Store Soleibotntinden (2,083m) 14.07.2016
Søre Soleibotntinden (2,049m) 14.07.2016
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 14.07.2016

Rekognosering med nye oppdagelser

Dette skulle være en rolig restisusjonstur pga en liten strekk jeg hadde fått i venstre legg. Egentlig skulle jeg føre en tur til Store Austanbotntind, men Jørgen steppet inn som hyggelig vikar!

I stedet ble jeg med Morten opp mot Soleiesakene for å ta noen bilder av de som gikk Austanbotntind. Disse bildene skal brukes i en liten film om Austabotntind senere, panorama fra norddsiden var derfor ikke feil!

Vi hadde med et tau i sekken i tilfelle fristelsen for sørryggen skulle bli for stor, noe den også ble!
Ned fra Store mot Søre var det anda løsere enn jeg husket fra før. Noen steder var massene så løse at de bare gled ut(!), spesielt på søresiden før man kommer skikkelig opp på ryggen.
Det var gode forhold, tørt og fint, men tåkete så sikten var ikke all verden foreløpig. Etter Søre fikk jeg meg en overraskelse - ryggen var mye mer eksponert og spennende enn jeg hadde forestilt meg, dette hadde jeg ikke hørt om før! Vi gikk helt ut ryggen og følte nesten vi kunne ta på Store Ringstind - den virket så nærme der vi sto!
Mens vi sto der åpnet det seg skikkelig opp - vi fikk de bildene vi kom for og vel så det.

Takk for en spennende tur Morten :-)