Padletur Vikna rundt og Sør Gjæslingan - Brønnøysund (04.07.2016)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Kvaløya kai (1m) 04.07.2016
Rørvik (0m) 04.07.2016
Trondheim (0m) 04.07.2016

Padleferie ut fra Rørvik og nord vestover. På dag 2 hadde vi lunch på stranden ved Kvaløya kai og jeg tok meg en avstikker opp på Kvaløyaksla. Så bar det helt vest i Vikna vest for Kalvøya og så sydover. Var innom båthavnen på Valøya og fikk etterfylt ferskvann på slutten av dag 3.

På dag 5 ble det maksvær og vi padlet fra sydsiden av øygruppen og ut til Sør Gjæslingan for lunch. Et supert sted på slike dager. Retur tilbake til skjærgården mellom Innervikna og Mellomvikna.

Dag 6 padlet vi tvers gjennom Vikna fra syd til nord mellom Innervikna og Mellomvikna. Denne turen er best å planlegge på flo sjø da det er stri strøm og lite vanndyp inn og ut av mellomvalan. Vi gikk inn ca 2 timer før flo mens mellomvalan var i ferd med å fylles fra begge sider. Det er nok norsiden som har hovedtilførselen og det ble som å padle på tredemølle å komme seg ut her på fløende sjø. På fjære kan det nok bli i minste laget med vann selv for en kajakk på enkelte steder gjennom dette området. Gikk fint for oss på vårt tidspunkt.

Dag 7 innom båthavnen på Måneset for etterfylling av vann. (Flott at det vann lagt ut slik i båthavner som vi padlere kan nyttiggjøre oss) Nordover gjennom Dolmsundet før ny overnatting.

Dag 8, med nordlig vind valgte vi å gå inn Årsetfjorden og gjennom sundet ved Bogen (Første butikk siden start, ferskt brød og grønnsaker nam!). Greit å ta denne også på flo sjø, men her bør det være vanndyp for kajakk på alle tidevann. Krysset over Røingen/Bindalsfjorden før overnatting på øyer vest for Vennesund.

Dag 9 Nordover i øygruppen her, kryssing av Torgfjorden til Sandværet og så til Torgværet under Torghatten for overnatting.

Dag 10 Padlet Gjennom Torgværet, Uttorgværet og Bolværet før overnatting i Bolværet.
Dag 11 Inn til Brønnøysund og kort besøk på Rootsfestivalen før hurtigruta tok oss og farkostene tilbake til start i Rørvik.

Etter å ha lastet farkostene på biltaket og overnattet i Rørvik tok vi turen lengst vest i Vikna med bil og besteg kommunetoppen på veien. Regnbygene gikk tett så det var helt greit å få på seg tørt etter toppturen og sette seg i bilen for hjemtur etter en superflott padleferie i dette øyriket med været på vår side hele veien. Totalt 243 km padlet på 11 dager.