Sørvest for Storheia - Frosta (17.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ved sidevei til Fjellplassen (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Sørvest for Storheia (368m) 17.07.2016 18:40
Storheia (370m) 17.07.2016 18:45
Visits of other PBEs Sottjønna p-plass (70m) 17.07.2016 17:45

Storheia i plaskende regnvær

Etter en fin tur til Øyensskavlen tidligere på dagen så vi at vi kunne rekke en enkel kommunetopp til før det ble kveld. Vi kjørte vestover fra Skogn på vei 61, tok av mot venstre i Falstad, fortsatte forbi Byavatnet til vestenden av Sottjønna der vi fant parkeringsmulighet ved innkjørselen til gården Fjellplassen (Sottjønna p-plass). Oppe på gården traff vi eieren som tipset oss om ruten til toppen. Det går faktisk bratt men bra traktorvei helt opp til myren sør for toppen. Det har vært mye trevelt over veien, men den var nå ryddet.

Parkering ved oppkjørslen til Fjellplassen
Gården Fjellplassen
Bra at noen tar vare på gammelt tun!
Trofast sliter på Fjellplassen

Der traktorveien slutter går stien over i en blaut myr før den tar av mot øst opp i bratt skogsterreng. Her er det hengt opp tau som kan være greit å benytte seg av på glatte svaberg.

Storheia fra sør
Tausikring på svaene

Kommunetoppen SV for Storheia ligger på kommunegrensen mellom Frosta i vest og Levanger i øst. Toppen er markert av en middels stor varde på GPS 32V 594764 7060410 som harmonerer bra med Statens Kartverks koordinater 594767 7060404.

Fortsatte i søkkvått myr nordover til Storheia (Levanger). Mindre varde og trig-punktet et stykke fra hverandre på omtrent lik høyde, men marginalt høyest ved trig-punktet på GPS 594836 7060519.

Astrid ved varden på Storheia (Frosta-siden)
Rester etter trig-punkt på Storheia i Levanger

Vi hadde oppholdsvær på oppoverturen, men på toppen begynte det å striregne, noe vi ikke var kledd for på denne korte turen. Returnerte klissvåte til bilen, skiftet og kjørte mot Trondheim