Sykkeltur i Nordmarka (17.07.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Sørkedalen skole (172m)
Endpoint Branntjernhøgda/runde tilbake (641m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Branntjernhøgda (641m) 17.07.2016
Heikampen (572m) 17.07.2016

Dagens sykkeltur startet ved Sørkedalen skole og gikk opp forbi Finnerud, inn en litt steinete vei forbi Øyvannet og opp til Bjørneberget. Derfra gange oppover først over et par bløte myrer med noen multer, deretter en bratt stigning som nærmest ble klyving og så flatere igjen mot toppunktet. Toppen var en stor stein som var vanskelig å forsere. Gikk ved hjelp av litt klatring på et nedfalls tre. Det ente med spjæring av buksa. Deretter tur bort til utsiktspunktet. Fantastisk utsikt utover hele Sørkedalen og Oslofjorden. Kunne i det fjerne med kikkert se mastene på toppen av Kongsberg og Kvitingen i Holmestrand.

Toppen er egentlig en stor stein som er vanskelig å bestige.
Fott utsikt utover Oslofjorden fra utsikten ca 700 sør-øst for toppen

Syklet samme vei tilbake og videre inn forbi Kikut, Hakloa, Sandungen og Store Daltjuven. Så stikkveien over til Kikut. Så en liten stikkvei inn i skogen forbi noen sauegjerder. Bratt opp til toppen gjennom grasmark. Utsikt før toppen, men ikke på toppen. Ser at Morsor hadde vært her ca 2 timer tidligere.

Toppen ikke særlig å skryte av. Bare skog rundt og ingen utsikt
Litt lenger fra toppen flott utsikt over Gjerdingen

Syklet så tilbake til Sørkedalen via Vesle Sandungen, Langlia og Kringla, forbi Kjelsås og ned til Sørkedalen. Dette ble en fin rundtur 65 km.

Utrolig sammentreff

Written by morsor 17.07.2016 23:12

Ser at bruker Angjerd var her i mai, og så to stk på to timer samme dag midt i juli. Toppen er ganske bortgjemt og tiltrekkes nok kun av samlere.