Skagsvola - Hedmarks svar på Besseggen (17.07.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Skagsvola (932m) 17.07.2016

Skagsvola er etter hvert av mange karakterisert som Hedmarks svar på Besseggen. Det er likhetstrekk. "Eggen" er riktignok atskillig bredere og Engern ligger der 500 høydemeter under deg. Antall besøkende er langt under storebrors tall men veldig mange tar turen også hit.
Parkeringsplassen ved Brunndalssetra var nesten full (kanskje så mye som 30-40 biler) da vi startet turen. Først i lettgått skogsterreng. Etter hvert får vi Engern under oss på venstre side. Noen meter til så er vi på det som kan (med litt godvilje) kalles en egg. Her er det meget god utsikt i alle himmelretninger og det faktum at Engern ligger nesten 500 meter rett under deg gjør inntrykket ennå mer storslått. "Eggen" følger vi noen hundre meter videre til vi er på toppen. Flott her oppe altså. Vi fortsetter turen tilbake til bilen på god sti litt lenger vest for der vi gikk opp.
Synes for øvrig DNT og/eller Trysil turistforening har overdrevet veldig merkingen av rundturen. Greit nok med de røde T`ene i ny og ned men det er rød og blå maling omtrent hver tiende meter. Totalt unødvendig. Dessuten er det skiltet hver eneste gang stien tar en sving. Til tross for at det ikke er andre stier som tar av fra den du går på. Tullete.
Været var bra når vi startet men på toppen av Skagsvola kom det ei skikkelig regnskur inn fra vest. På vei ned kom sola igjen og vi hadde en flott tur. Anita var med.