Høyest på Stord og Fitjar (17.07.2016)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Bortveit (30m)
Ascents Fitjarhesten (678m) 17.07.2016
Mehammarsåta Søre (721m) 17.07.2016
Mehammarsåto (749m) 17.07.2016
Visits of other PBEs Stord (0m) 17.07.2016

En smågrå dag var jeg på tur til Stord, med plan om å gå til topps på øya, altså kommunetoppen Mehammarsåto, og naboknausen som er høyest i Fitjar. Fikk parkere på en camping langs hovedveien, og trasket gjennom noe beitemark oppover til en bratt grusvei, som jeg fulgte fram til det stod sti på kartet. Den stien finnes ikke, men man kommer seg nå fram. Så treffer den på en merket sti, som ikke gikk helt der det stod (men har sendt inn rettelse til Kartverket, så nå stemmer det litt mer!), og fulgte den opp til demningen. Der er det en liten hytte med innebygget felle, og etter å ha blitt innelåst i vindfanget (døra har smekklås på utsiden!) når jeg skulle titte etter om det var en åpen hytte (tenkte kanskje jeger/fisk-forening), og etter litt om og men brutt meg ut, fortsatte jeg til Mehammarsåta via sørtoppen. Fin sti, før det blir lettgåtte sva. Flott turterreng, og helt anderledes enn det jeg er vant med fra østlandet. Tåke på toppen, men skydekket kom og gikk litt. Bomma på stien (som var veldig godt varda, egentlig) ned mot Fitjar, og måtte klyve ned noe sva, men så inn på stien og busha bort til toppen. Her var det utsikt mot Siggjo, høyest på Bømlo, og Mehammarsåta stakk fram i blant. Stor vindmøllepark kunne jeg også se. Gikk tilbake ca samme vei, men lot hyttefella være denne gangen. Droppa også stien som ikke fantes, og fulgte den som var merket i stedet. Den var ganske nymerket, i en ny trase. Det var bygd en ny demning og lagt om en elv og noe greier, sikkert derfor. Fin tur, neste gang blir det den digre mastetoppen borti der.