Finnebrenna, Finnemarka (17.07.2016)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Ulevann parkering (503m)
Endpoint Ulevann parkering (503m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Finnebrenna (612m) 17.07.2016 10:29
Visits of other PBEs Svarvestolen (433m) 17.07.2016 10:29

Syklet fra Ulevann til starten på «finneveien». Fulgte sti og tråkk opp på vestsiden av åsen. Utsikt ute på kantene, lite å se fra toppunktet. Høydepunktet var å støkke en tiur :) Ser alltid storfugl i disse traktene … Tok en avstikker til DNT-hytta Svarestolen. Gammel plass ryddet av en finne. Å svarve betyr å dreie, så denne karen var nok dyktig siden plassen har fått navnet etter hans virke. Det er egen nøkkel for denne hytta, ikke standard lås. Har sammenheng meg at vi finner oss innenfor nedslagsfeltet for Glitre, hvilket gir noen restriksjoner rundt organisert friluftsliv. DNT har også merket en rundløye til mange av de andre gamle finneboplassene. Tok nista mi på Borkebu. Som navet tilsier så var det et hardt liv her inne i marka for immigrantene fra våre naboer i øst. Dagens «nedtur» var feil med minnebrikken i kamerat mitt, så ingen bilder. Det som er fint at jeg da har en glimrende anledning til en ny tur i dette flotte området.