Romsskåla - Austra i Leka (15.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Romsskåla (588m) 15.07.2016 12:15
Visits of other PBEs Romsskåla P-lomme (40m) 15.07.2016 10:15

Enda en våt tåketur i Leka kommune

Etter overnatting i en fin campinghytte på Leka der vi heldigvis fikk tørket opp vått turtøy fra turen til Vattinden, var vi klar for en ny ekspedisjon - denne gangen til Romsskåla - kommunetoppen i Leka og øytopp på Austra som er "landfast" etter utfylling og bro av det smale sundet ved Bogen. Vi hadde forsøkt å time denne turen til en dag med godt vær. Varslene på forhånd var gode, lett skyet, pent vær, men slik ble det dessverre ikke. Vi tok en relativt tidlig ferge fra Leka til Gutvik, kjørte nordover til Nordre Gutvik og startstedet for turen. Det er satt opp en infotavle som ikke er så lett å se i veikanten før en skarp venstresving. I svingen går det av en sidevei som er starten på turen. Det er god plass til å sette fra seg et par biler i svingen. Peakbook-elementet Romsskåla P-lomme lå opprinnelig et stykke inn på denne sideveien, men sideveien er knapt kjørbar og det er vanskelig både å snu og å parkere lenger inne. Koordinatene er derfor flyttet.

Infoskilt for Romsskåla før svingen der turen starter
Fin Turinfo og kart, men merking av stistart er lett å overse!
P-muligheter i svingen ved stistart
Lett å overse hvor stien starter i dette buskaset!

Yr og regn helt fra starten, så vi kledde oss etter forholdene - fjellstøvler, regnjakke og regnbukse. Turen starter langs sideveien der det er et rødt merke på et tre til venstre. Etter noen hundre meter (GPS 32W 636613 7223765) må en være ekstra oppmerksom på merket sti som går av til venstre inn i et skogholt. Det er meget lett å overse denne stien. Det gjorde vi 6. juli da vi forsøkte oss på toppen. Da fulgte vi den tydelige skogsveien (og tråkk) til enden av dalen, noe som førte til at vi kom ganske skjevt ut, og etterhvert valgte å snu da været også den gangen ble tiltagende dårlig.
Men nå skulle turen gjennomføres. Det var vi begge to enige om! Vi fulgte merket sti som er fint anlagt oppover i terrenget. Stien går mye på berg, og er lagt slik at en i størst mulig grad skal unngå den tette vegetasjonen i området. På ca. 250 moh kommer en til en smal og bratt kløft (GPS 637068 7224675) som må krysses. I bunnen av kløften går merkingen skarpt til venstre langs bunnen av kløften før den går opp igjen på flaten. Går en rett frem her - slik vi gjorde - må en gjennom busker og kratt før en er tilbake på merket sti. Videre enkel og grei tur slik GPS-sporet viser til toppen av Romsskåla som er markert med en stor varde på GPS 32W 637756 7225771. Kasse med turbok der vi skrev oss. Kaldt, surt og vått på toppen. Vi tok på oss alt vi hadde med av tøy, fikk i oss litt mat og drikke, og returnerte samme vei så fort som mulig.

Kaldt og vått på toppen av Romsskåla
Ikke rare utsikten ....

På vei ned igjen klarnet det opp i perioder, slik at vi fikk litt utsikt over vakkert terreng, men toppen ble hele tiden liggende i tåke.

Terrenget kom til syne på returen
Beste været og utsikten vi hadde på turen

Det ble altså ikke de store turopplevelsen for oss på Leka-toppene, men turprogrammet ble ihvertfall gjennomført, og det må vi si oss fornøyd med!

Tåketur

Written by otto 28.07.2016 16:47

I juli har det vel ikke vært et sammenhengende høytrykk over flere dager i landet.. Tror vi får satse på en høst som varer til jul..