Psiloritis (13.07.2016)  6

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Mount Ida parkering (1,585m)
Endpoint Mount Ida parkering (1,584m)
Ascents Mount Ida (2,456m) 13.07.2016
Visits of other PBEs Mount Ida parkering (1,554m) 13.07.2016

Familietur til Kreta, og i den forbindelse så ville jeg besøke den høyeste toppen. Fikk med Anne Grete og Laurits og vi leide bil og kjørte fra Village Heights forbi Heraklion og oppover fjellsiden fra Gazi. Passerte en lang rekke landsbyer i ulik størrelse. Fikk litt utfordringer i Anogia, men det løste seg fint. Vi hadde fått tips om å kjøre til Plateau de Nida av noen lokale, men vi valgte å kjøre til Livadia og oppover til parkeringen som er beskrevet av andre peakbookere. Dette var et smart valg - vi traff noen Østerrikere på toppen som hadde gått fra Nida, og det var en 9 km lang tur en vei. Det hadde blitt for drøy tur for oss inklusive bilkjøring for å nå frem til kveldens matservering på hotellet. Vi traff og på noen lokale fra Kreta som hadde overnattet på toppen i rommet ved siden av kirka - som anbefalte det som den flotteste solnedgang og soloppgang på Kreta med utsikt over hele øya. Godt og varmt med en perfekt vindtrekk hele dagen gjorde det til en behagelig tur i behagelig tempo. På toppen fikk vi dessverre oppleve en enorm mengde insekter som gjorde tilværelsen helt uholdbar, og vi måtte raskt snu ned igjen et stykke etter fotografering for å nyte niste. Av tidshensyn og hensyn til de som var med hoppet jeg over nabotoppen.