156 Os: Hedmark komplett med Nordre Sålekinna ! (15.07.2016)  6

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Øversjødalen (817m)
Endpoint Samme (813m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 15.07.2016 15:53

Da var dagen kommet for nok en komplettering. Og litt mer schwung var det når Hedmark sto på menyen! Det startet med en ganske lang biltur på 4 timer opp gjennom Rendalen til Øversjødalen. Bomvei 30,- Parkerte sammen med en håndfull andre biler i idylliske omgivelser. Målet for dagen kunne sees fra parkeringa og alt lå til rette for en stortur på en fin sommerdag!

Startet langs sti fra parkeringa på 820 moh (ca) og opp til rundt 1120 moh. Tok av litt før stien slutta og gikk rett mot toppen. Her så jeg at jeg burde holde noe til venstre (dvs nordover) pga ura og fant noen fine gressrenner hvor jeg foretok noen innmålinger med GPS. Et fint tips da du orienterer deg til disse nedover igjen. Gressrenner er enklest å se oppover... Tok igjen en familie på tur og disse forsvant etterhvert mot sørtoppen som flest bruker å gå til.

Bratt delvis men ganske mye av ura klarte jeg å omgå. Toppen av Nordre Sålekinna var ganske flat men ingen tvil om at den største varden der lå på høyeste punkt. Litt fotografering og retur samme vei. Kjørte via Drevsjø og Trysil hjem for å få litt variasjon. Da er Hedmark komplett og nå står Buskerud, Oppland og Telemark for fall.

Hiver meg på

Written by Olepetter 17.07.2016 10:20

blant gratulantene, Morten! Kjennes nok godt for deg!

Sv: Hiver meg på

Written by morsor 17.07.2016 20:36

Takk for det. Jo føles veldig godt å fullføre et vaskeekte fjellfylke !

Gratulerer

Written by Marimor 15.07.2016 22:26

Da kom vi i mål på samme dag :-) Jeg avsluttet med Elgpiggen.

Sv: Gratulerer

Written by morsor 15.07.2016 23:01

Takk ! Hedmark har vært en alle tiders reise, fra 434 meter høye Hornkjølberget i Eidskog og opp til majesteten Rondslottet.

Gratulerer med Hedmark

Written by Osten 15.07.2016 21:31

Håper å få gjort ferdig Oppland i år. Når det er fint vær på Dovre setter jeg igang. Samme med de andre. Ser du mangler de samme. Aktuelt å samkjøre?

Sv: Gratulerer med Hedmark

Written by morsor 15.07.2016 23:02

Absolutt positiv til det! Topper av et slikt kaliber er best å ta minst to og to.