Høgåsen ved Hvittingfoss (15.07.2016)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved grustak langs Fv32 (170m)
Endpoint Ved grustak langs Fv32 (170m)
Ascents Høgåsen (393m) 15.07.2016 15:35
Seteråsen (354m) 15.07.2016 16:13
Visits of other PBEs Rundtom låst bom (192m) 15.07.2016

Grete var på jobb og barna på en hytte hos venninner, så da hadde jeg tid til en egotur i det fine sommerværet. Nesten litt varmt for en skogstur, men det var utrygt for noen ettermiddagsbyger. Nesten så jeg håpte på en liten dusj underveis...

Fra Drammen kjørte jeg sørover på E18 og etterhvert vestover på fylkesvei 32. Litt øst for Hvittingfoss parkerte jeg ved et grustak med innkjøring til Monark AS. God plass til å sette fra seg bilen her. Derfra krysset jeg Fv32 og fulgte en grusvei forbi en eiendom. Denne grusveien var skiltet med privat vei, og jeg hadde ingen tanker om å kjøre opp der. Det ville heller ikke ha vært noe særlig å hente på det, siden det dukket opp en låst bom etter noen hundre meter. Litt lenger oppe tok jeg oppover til venstre på en gjengrodd traktorvei ved Sifredalen. Da jeg var vest for Gransetra og det begynte å bikke nedover i Ådalen, ble det vandring i skogen langs en bekk. Helt i starten langs bekken dukket det opp en sti som jeg håpte gikk min vei, men den gang ei... Stien mistet jeg etterhvert. Litt før toppen gikk jeg opp en fuktig, liten dal, før jeg nådde Høgåsens høyeste punkt etter et par korte motbakker. Enkelte steder hadde det vært noe uveisomt og tett skog, men stort sett kom jeg greit fram. Ganske vått noen steder.

Toppen på Høgåsen (393) bød på lite utsikt. Og når fluene kom stormende til der jeg sto svett og knipset et par bilder, bar det nokså raskt videre.

15.07.2016 - Her et sted er høyeste punkt på Høgåsen (393).

Jeg siktet meg nå inn mot en traktorvei som er tegnet inn på kartet litt øst for toppen. Etter et hogstfelt, fant jeg greit denne veien. Den førte meg raskt ned på en mer ordentlig grusvei, som jeg fulgte noen meter videre, før jeg gikk opp en bratt skråning og inn i bushen igjen. Her var lyngen i skogen svært høy, og sola stekte i ryggen. Med høye kneløft jobbet jeg meg oppover mot Seteråsen (354). Det ble etterhvert slakere mot toppen. Nå kom også noen regndråper fra en byge som lå like nord for Seteråsen (354). Jeg hadde vært akkurat i kanten av denne bygen en stund, men gikk nå mot regnskura. Det var faktisk nesten bare deilig med noen regndrypp nå, men det ble et lite opphold idet jeg nådde toppen på Seteråsen (354).

15.07.2016 - Et hogstfelt jeg krysset litt Ø/NØ for toppen av Høgåsen (393). Den mørke skya øverst i bildet har begynt å gi fra seg nedbør. Det var denne regnskura jeg fikk merke mer til ved toppen av Seteråsen (354).
15.07.2016 - Seteråsen (354) sett fra sørvest. Jeg står på traktorveien ca 500 meter Ø/NØ for Høgåsen (393).
15.07.2016 - På toppen av Seteråsen (354).

Etter en kort pause på den lite spennende toppen, ville jeg nå returnere til bilen. Jeg så på kartet at det skulle gå en traktorvei litt nordøst for Seteråsen (354), og tok peiling på den. Like etter at jeg forlot toppen, økte regnet på igjen. Jeg tok 5 min pause under noen trær mens det regnet som mest. Videre nedover fulgte jeg en liten dal. Her var skogen fryktelig tett. Jeg måtte virkelig brøyte meg gjennom bushen, så det var med glede jeg nådde denne traktorveien som befinner seg nord/nordøst for Gransetra.

Nå var det bare fryd og gammen! Traktorveien jeg nå fulgte var en meget behagelig og lettgått vei. Riktignok var gresset og vegetasjonen ellers ganske våt etter regnskura, men det gjorde svært lite om jeg ble fuktig nederst på buksa nå. Mens jeg vandret nedover denne fine traktorveien, raslet og brakte det plutselig nedi skogen til høyre for meg. Må nok ha skremt opp en elg eller annet stor dyr der... Forøvrig skremte jeg flere ganger opp storfugl. Like ved Seteråsen (354) fløy 3 stykk opp rett foran meg.

15.07.2016 - Ingen sak å gå tur når veien/stien er slik. Behagelig for beina dette. Jeg går her nedover traktorveien i nordsiden på Seteråsen (354).

Jeg nådde etterhvert grusveien jeg også hadde gått på under turen oppover. Herfra gikk jeg så samme vei forbi den låste bommen og tilbake til bilen ved grustaket. Det var deilig å få skiftet til tørt tøy før jeg kjørte mot Drammen og hytta ved Drammensfjorden, hvor barna var og badet hos venninnene sine.