Vattinden - Leka (14.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Vattinden (418m) 14.07.2016 17:35
Visits of other PBEs Kalvdalen p-plass (60m) 14.07.2016 16:25

Tåketur til toppen av Leka

Etter en grei liten tur i brukbart vær til Haliberget på Madsøya/Leka tidligere på dagen var det bra værmeldinger for resten av ettermiddagen og kvelden, men det slo dessverre ikke til. Vi valgte korteste og bratteste adkomst fra sørsiden av Vattinden. Grei parkering og fint infoskilt på Kalvdalen p-plass.

Stistart ved Kalvdalen p-plass
Infotavle på p-plassen

Meget godt merket og velbrukt sti opp det bratte partiet nord for p-plassen. Trolsk landskap her ute på Leka med den spesielle geologien hvor en del av jordskorpen er stilt på høykant etter kollisjon mellom skyvedekkene for noen millioner år siden. Leka er derfor kåret til Norges geologiske nasjonalmonument.

Godt merkete stier på Leka!
Trolsk landskap!

Været var bra i starten, og vi fikk godt inntrykk av det gulbrune fjellet og de trollske fjellformasjonene. Men på omkring 200 moh kom vi inn i regn- og tåkebeltet som vedvarte resten av turen. Det var fristende å gå rett mot toppen, men vi avsto fra dette pga tåken. Isteden fulgte vi merket sti som tok oss langs en omvei rundt Steinsvatnet før oppstigningen mot toppen fra sørsiden. Varde med kasse og turbok på GPS 32W 622783 7219734.

Begrenset utsikt langs Steinsvatnet
Ikke noe utsikt å snakke om fra Vattinden denne kvelden!

Ned igjen samme vei, kalde og våte da vi var tilbake ved bilen.

Senere på kvelden ble det bedre vær. Vi kjørte rundt på øyen og fikk se det fantastiske landskapet på vestsiden av Leka med bl.a. fjellet der Ørnerovet fant sted 5. juni 1932.

Lekafjellene fra vestsiden av øyen

Da fikk vi også se hvordan Vattinden ser ut nordsiden.

Størvet (Hundøyran) 302 moh på Leka sett fra nord

Primære GPS-data: 5,3 km, 2 t 15 min, 387 hm, endel endret etter konvertering på PB.

Vattind

Written by larskjek 18.06.2017 15:26

Det er Størvet (Hundøyran) 302 moh. vi ser på det siste bildet, ikke Vattind.

Sv: Vattind

Written by knutsverre 19.06.2017 18:00

Takk for kommentar og korreksjon fra lokal kjentmann! Du har rett. Retter billedteksten.