Halgeberget - Madsøya i Leka (14.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Haliberget (101m) 14.07.2016
Visits of other PBEs Halgeberget p-lomme (5m) 14.07.2016

Etter turen til Rødøyfjellet dagen i forveien, tok vi fergen fra Tro på Rødøya til Forvik og nok en ferge fra Anddalsvågen til Horn nær Brønnøysund. Videre til Sømna og nytt hyggelig besøk hos våre gode venner Grete og Alf Håkon. Etter en lang og god frokost i godt selskap, satte vi kursen mot Leka. Ny ferge fra Vennesund til Holm, forbi Bogen til Gutvik og videre til Leka. Fra fergen hadde vi god utsikt mot den fint avrundede Madsøya med øytoppen Haliberget. Madsøya er brofast med Leka, og således lett tilgjengelig med bil. Vi snakket med en lokal bonde som informerte oss om at det var merket sti til toppen. Parkering i veikanten i Halgeberget p-lomme. Herfra lettgått og tydelig sti til toppen av fjellet.

P-lomme for turen til Halgeberget
Lettgått terreng mot toppen

Toppen er markert av en liten varde og rester etter et trig-merke. GPS på høyeste punkt 32W 626354 7217557. Dessuten var det en noe spesiell steinring som tydeligvis var laget av mennesker, og som hadde et visst rituelt preg. Denne fornemmelsen ble forsterket av navnet som sto på skiltet på toppen - Haliberget, og senere opplysninger fra venner på Leka som mente at dette kan være synonymt med Helligberget.