Vassdalseggi (14.07.2016)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Haukeliseter (1,000m)
Ascents Vassdalseggi (1,658m) 14.07.2016
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 14.07.2016

Fylkestopper er jo gøy, så jeg og Angjerd prøvde oss på Vassdalseggi i januar. Da stoppet termometeret på "Lo" etter å ha passert -25. Vi fikk litt problemer med kalde føtter, og måtte snu på vei opp til ryggen.
Men nå i juli viste gradestokken +25, og jeg og Stina skulle overnatte på Haukeliseter på vei til Vestlandet. Dermed fikk jeg en ny sjanse, men hadde fått vondt i den ene skulderen, og lurte på om det var dumt å legge i vei. Men lysten vant over kanskje-fornuften, og jeg pakket en svært lett sekk og gikk avgårde.

Det er god sti et stykke, som er varda og går mot neste DNT-hytte, men så tok jeg av og gikk opp i Lisledalen mellom Kistenuten og Vassdalseggi. Krysset elva helt ved utløpet av vannet, og skrånet oppover. Det var en del snøfelter fortsatt, og jeg unngikk dem som best jeg kunne. Været var bra, sol, men noe vind. Ryggen er lang og slak, mye svafjell som er veldig lettgått. Møtte noen andre folk oppi der.

Brukte litt under 3 timer opp til toppen, der det står en stor varde med diverse krimskrams på. Hurra, over halvparten av fylkestoppene var besøkt!

Samme vei ned igjen, men utnyttet noen snøfelt nedover og brukte litt over 2 timer ned igjen til Haukeliseter. Skulderen klarte seg også fint. Topp dag!

Vassdalseggi, toppen av Rogaland
På vei ned, ryggen opp til Vassdalseggi i bakgrunnen