Rødøyfjellet - Rødøya i Alstadhaug (13.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Rødøyfjellet (307m) 13.07.2016 12:50
Visits of other PBEs Rødøyfjellet p-plass (30m) 13.07.2016 11:55

Etter turen til Ravnflåget på Mindlandet tok vi M/F Kjella til Rødøya like over sundet. Rødøya har navnet sitt etter den karakteristiske, rødbrune fargen på fjellet som er spesielt fremtredende i kveldssol. Denne dagen var fortsatt grå, og vi regnet ikke med den store utsikten fra toppen. Vi kjørte ca 3 km nordover Rødøya, etterhvert på en hullete grusvei til Rødøyfjellet p-plass og litt forbi denne til en sidevei som går inn til en gård ved stistart. Parkerte ved starten av sideveien, fulgte denne et stykke innover til et skilt som pekte ut ruten mot fjellet. Gjennom en grind og opp det brunrøde fjellet langs godt rødmerket rute. Karrig steinlandskap, men enkelte steder hadde det samlet seg nok jord til at det vokste litt furu. Sjelden har vi sett så frisk og kraftig grønnfarge på furunålene, så det må være noe i jordsmonnet som gjør det.

Skilt og tråkk/sti mot Rødøyfjellet
Karakteristisk rødbrunt fjellparti på Rødøya

Litt lenger oppe var det mer vegetasjon, men utsikten forsvant mer og mer dess høyere vi kom. Det førte god og velbrukt sti opp til en varde ca. 290 moh. Her var det kasse med turbok, og dette er nok målet for de fleste som bestiger Rødøyfjellet. GPS 33W 387665 7302262.

Varde, kasse og turbok. Målet for folk flest som går på Rødøyfjellet?
SterK grønn farge på vegetasjonen!

Men det var enda ca. 700 m til PB koordinatene, og her var det lite merking og kun sporadiske tegn til sti. Tåken lå tett, og uten GPS hadde det ikke vært lett å orientere seg her oppe. Vi passerte flere store varder før vi kom frem til toppen der det står et oppreist trigmerke på GPS 3888011 7302631. En stor varde litt lenger sør har omtrent samme høyde, men sannsynligvis er det høyest der trigmerket står.

Astrid på det høyeste punkt på Rødøyfjellet
Varde i nærheten med omtrent samme høyde

Ned igjen samme vei til infoskiltet om helleristningene på Røøyen.

;)

Written by arntfla 15.07.2016 08:37

Vi var der i slutten av Juni. Mindlandet, Tro og Hamnøya

Sv: ;)

Written by knutsverre 26.07.2016 18:34

Fint! Vi måtte kutte ut Hamnøya pga forsinkelser på fergerutene. Håper dere hadde bedre vær enn oss på disse øyene. Savner rapportene dine på Peakbook, Arnt!