Osterøy: Tur fra Valestrandsfossen til Iseggene (13.07.2016)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Valestrandsfossen (377m)
Endpoint Valestrandsfossen (10m)
Ascents Iseggene (374m) 13.07.2016 18:41

Startet fra sentrum av Valestrandsfossen og valgte å følge skogsveien som går oppover Molsteindalen. Første del av dalen var ok å gå men da vi nærmet oss slutten på veien ble skogen veldig tett, og der skogsveien sluttet var det nesten ufremkommelig med veltete trær og en sti som det var vanskelig å få øye på. Vi fikk oss gjennom granskogen med en del kryping og klatring og ut i lauvskogen var det bedre å gå. Etter en stund traff vi på en mye bedre sti som kom opp fra venstre. Fulgte denne først til en topp uten navn på kart som hadde en stor fin varde med postkasse. Lokal mann på stedet sa at toppen het Dalsnipa. Fulgte stien videre til Iseggene. Mellom disse topper var stien opparbeidet med mange store steiner i bløte partier, og var meget fin å gå.
Retur tilbake til start valgte vi å ta den bedre stien som kom opp fra vest istedenfor gjennom granskogen. Var usikker hvor stien endte siden den ikke var tegnet inn på kart og heller ingen tur skilt som sa hvor den endte. Det viste seg at vi kom ned til gården Øyjordi, og vi fulgte bilveien tilbake til bilen i Valestrandsfossen.
Er usikker om vi har brukt hoved stien fra Valestrandsfossen eller om det er en bedre sti som vi ikke har fått med oss.
GPS spor ble startet fra toppen og tilbake til start. Lengde og tidsbruk er justert for tur retur.